Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: ANTONIO CALANNI
Bild: ANTONIO CALANNI

Åka tåg i Europa - ofta snabbt och enkelt

I dessa klimatmedvetna och klimatsmarta tider diskuteras tågtrafiken allt oftare i medierna. Många gånger kommer japanska Shinkansen på tal.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Det är ju vida känt att det är ett utmärkt supertåg. Enligt uppgift håller de alltid tidtabellen på minuten.

Vi bor i Europa/EU. Men även på den europeiska kontinenten finns flera utmärkta supertåg. Höghastighetstrafiken i Europa startade i början av 1980-talet med de franska TGV-tågen. Något senare än i Japan.

Jag har under de senaste drygt 20 åren ofta åkt olika typer av höghastighetståg med topphastigheter på upp emot 320 km/h. Bara för att nämna några: Franska TGV, italienska AV (Frecciarossa), tyska ICE, belgiska Thalys, brittiska Eurostar eller schweizfranska TGV Lyria.

Vi behöver verkligen inte åka ända till Japan för att uppleva supersnabba tåg. De finns även här i Europa. De europeiska höghastighetstågen håller mycket hög klass och är också extremt punktliga.

Nattågen på kontinenten har mer eller mindre försvunnit eftersom det finns så omfattande höghastighetstrafik i de flesta europeiska länder.

Järnvägsnätet i Europa är numera i stor utsträckning uppbyggt och anpassat till denna. Därför har nattågen följaktligen ersatts av dessa supersnabba tåg med både sena kvälls- som tidiga morgonavgångar,

Åk gärna tåg i Europa! Det är i allmänhet både snabbt och enkelt. Tilläggas bör: Det finns fortfarande ”vanliga” bra IC-expresståg i Europa.

Det är bara att välja. Dessutom är det oftast enkelt att köpa biljetter.

Det finns fortfarande bemannade biljettkontor på bland annat stationer eller flygplatser med bra personlig service.

För oss svenskar gäller det att först ta oss till Hamburg via Köpenhamn. Men det är dock många gånger lättare sagt än gjort.

Det beror bland annat på den allt sämre järnvägsservicen i Sverige.....

Från Hamburg ligger hela det stora kontinentala och miljövänliga järnvägsnätet och väntar på oss. Själv har jag under åren haft väldigt mycket nytta och glädje av tågresor på den europeiska kontinenten.

C-G Pernbring