Frisktandvårdsförsäkringen ett skott i foten för folktandvården

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Tandvård. Jag har med intresse följt insändarna, Gunilla Lindh (29/1), Trogen patient (1/2) och tandvårdschefen Per Engstrand (1/2) om de långa köerna i folktandvården och särskilt Nyhem.

Den som tecknar en frisktandvårdsförsäkring har gräddfil till regelbunden tandvård på bekostnad av trogna patienter som av olika anledningar inte har den möjligheten. Akuta, barn och ungdomar har också företräde. I gruppen akuta återfinns också alla nyanlända som behöver tandvård.

Som lök på laxen för den trogna patientgruppen slutar många tandläkare och tandhygienister i regionen vilket åtminstone utåt sett inte tycks bekymra regionfullmäktige.

ANNONS

Man fokuserar i stället på att rekrytera ny personal och hur lätt är det? Att rekrytera till bristyrken är en krävande och kostsam process och det krävs en attraktiv uppsida i form av moderna ändamålsenliga arbetsplatser, (inte som lokalerna i Söndrum, se HP 7/2) professionell ledning, flexibla anställningsvillkor och arbetstider.

Gör ett omtag Per!

Lyft fram dina gamla trogna patienter, ge dem de fördelar de förtjänar då skapar du snabbt en positiv attityd till folktandvården och gör din personal glad och motiverad, de lider med sina gamla trogna patienter.

Fokusera på den personal du har, se till att dom trivs har vettiga arbetstider och villkor samt får vidareutvecklas, då lyfter produktiviteten. Med positiva ringar på vattnet fyller du snart dina vakanser. Utbrända medarbetare gör ingen glad!!

Försäkringspatient med örat mot marken

ANNONS