Tågförbindelse nu. ”Vi anser inte att vi ska vänta tills alla spår och perronger längs sträckan samt förändringar vid Halmstad C är klara”, skriver Liberalerna om Markarydsbanan.
Tågförbindelse nu. ”Vi anser inte att vi ska vänta tills alla spår och perronger längs sträckan samt förändringar vid Halmstad C är klara”, skriver Liberalerna om Markarydsbanan.

Dags för persontrafik på Markarydsbanan

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Kollektivtrafik. En viktig del av Hallands tillväxt har varit utbyggnad av kommunikationerna. Inte minst har Öresundståget varit en bidragande faktor till denna utveckling. När tunneln under Hallandsås öppnade i slutet av 2015 började Pågatågen gå upp till Halmstad från Skåne med stopp även i Laholm.

Vid en översyn av kommunikationerna så saknas det en östlig förbindelse från Halmstad via Laholm och Markaryd till Hässleholm med stopp i Knäred och Veinge. Förutom arbetspendling ger denna förbindelse en ytterligare möjlighet att via Hässleholm kunna ta tåget till Stockholm men även att nå östra och södra destinationer, som Växjö och Kristianstad, utan att behöva åka via Lund.

ANNONS

Berörda kommuner och Region Halland måste göra sitt yttersta för att trafik snarast ska kunna komma igång på Markarydsbanan med stopp i Veinge och Knäred. Vårt förslag innebär kanske inte så många turer till att börja med, men vi anser inte att vi ska vänta tills alla spår och perronger längs sträckan samt förändringar vid Halmstad C är klara.

Markarydsbanan ger ett viktigt tillskott till rörlighet på arbetsmarknaden och till ökad samverkan mellan berörda kommuner och regioner.

Lovisa Aldrin (L)

kommunråd Halmstad

Lars Nordgren (L)

ledamot i regionens Halmstadnämnd

Emma Gröndahl (L)

regionkandidat Laholm

Jan Gottfriedson (L)

1:a namn kommunlistan Laholm

ANNONS