Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
"Att avstå från att flyga handlar dessutom om så mycket mer än de utsläpp man personligen sparar in." Bild: Janerik Henriksson/TT

Maja Rosén: Att avstå från att flyga är den viktigaste klimatinsatsen

Att avstå från att flyga är en av de absolut viktigaste sakerna du som enskild individ kan göra för klimatet. Det skriver Maja Rosén, ordförande för organisationen Vi håller oss på jorden.

HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Fristående gästkrönikörer representerar ett bredare politiskt spektrum.

Allt fler människor världen över får upp ögonen för klimatkrisens allvar. Den framstår inte längre som något som kommer att inträffa någon gång i en avlägsen framtid. Fler och fler inser att den sker här och nu och att även de själva kommer att drabbas. Däremot har många ännu inte insett att det också är de själva - vi alla tillsammans - som utgör lösningen.

Att avstå från att flyga är en av de absolut viktigaste sakerna du som enskild individ kan göra för klimatet. I genomsnitt flyger vi svenskar utomlands en gång per år motsvarande sträckan mellan Stockholm och södra Spanien. Genom en sådan resa släpper vi ut över ett ton växthusgaser, vilket är den mängd vi behöver minska våra utsläpp till totalt på ett helt år. Vår årliga semesterresa står alltså för 100 procent av de utsläpp vi borde ha om vi ska lyckas begränsa uppvärmningen till en hanterbar nivå.

Det här känner de allra flesta inte till.

Många har hört att flyget bara står för 2-3 procent av de totala koldioxidutsläppen, vilket gör att annat framstår som så mycket värre. Men att flygets utsläpp inte är högre globalt beror på att så få människor i världen flyger. Uppskattningsvis har 80 procent av världens befolkning aldrig suttit på ett flygplan. Om alla i världen reste på en årlig Thailandssemester skulle de totala utsläppen globalt öka med nära 50 procent, när de enligt IPCC istället måste halveras det kommande årtiondet. För den som tycker att vi bör ta itu med det som är värst är flyget alltså en säker kandidat.

Att avstå från att flyga handlar dessutom om så mycket mer än de utsläpp man personligen sparar in. En ännu större effekt ligger i hur det här beslutet påverkar omgivningen. Vetskapen om att andra är beredda att offra sina flygresor är en effektiv väckarklocka som får fler att inse att vi måste ställa om vår livsstil om vi vill ha en framtid på den här planeten.

Självklart behöver vi kraftfulla politiska åtgärder om vi ska lyckas lösa klimatkrisen, men för att uppnå dessa i tid krävs en stark opinion. Genom kampanjen Flygfritt 2020 har vi svenskar en chans att tillsammans göra en stor insats för klimatet. Kampanjen går ut på att du lovar att ta ett flygfritt år nästa år - förutsatt att vi når målet på 100 000 anmälda. Redan i dag finns ett stort internationellt intresse för kampanjen och når vi målet kommer det att få följdeffekter världen över.

Anmäl dig till Flygfritt 2020 redan i dag och utmana alla du känner att göra likadant. Att prata om klimatet kan kännas obekvämt, men om vi ska lyckas lösa klimatkrisen måste vi bli fler som hjälps åt. Det ligger i allas intresse att behålla en beboelig planet och de flesta skulle vara beredda att offra sitt flygresande om de insåg situationens allvar och betydelsen av vårt eget agerande.

Utgå inte ifrån att din storflygare till granne inte bryr sig. Utgå från att hen är en klimatkämpe som bara väntar på att komma igång.

Den 23 november kommer jag till Halmstads stadsbibliotek och berättar om hur vi kan prata om klimatet på ett sätt som engagerar i stället för att förstöra stämningen.

Maja Rosén

ordförande för organisationen Vi håller oss på jorden

Klimatet & vi

På lördag den 23 november håller Maja Rosén sin föreläsning "Flygets klimatpåverkan - något att tala om?" på Stadsbiblioteket i Halmstad. Föreläsningen ingår i serien "Klimatet & vi" och börjar klockan 13. På lördag anordnas också Eko-dagen på Stadsbiblioteket med en rad olika programpunkter.