Vi vill få igång tågtrafiken så snart som möjligt

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Vår ambition är tydlig, vi vill få igång en persontrafik som är ett attraktivt alternativ för pendlare och långväga resenärer på Markarydsbanan. Det skriver regionstyrelsens tillväxtutskott i Region Halland.

Debatt 29/5. Planeringen för persontrafik på Markarydsbanan är i full gång från Region Hallands sida och genomförs tillsammans med våra grannregioner Kronoberg och Skåne. Vår ambition är tydlig:

Vi vill få igång en persontrafik som är ett attraktivt alternativ för pendlare och långväga resenärer på Markarydsbanan. Detta ska ske så snabbt som möjligt, utan att äventyra vår ekonomi och befintlig tågtrafik som passerar genom Halmstad.

Trafikverket har utrett förutsättningarna för trafiken i en åtgärdsvalsstudie för Markarydsbanan. Där konstateras att ett flertal olika infrastrukturåtgärder krävs för att kunna starta en attraktiv och pålitlig trafik som ligger i linje med beslutet i Region Hallands Trafikförsörjningsprogram.

ANNONS

Persontrafik med timmestrafik ligger några år fram i tiden för att hinna genomföra de åtgärd-er som krävs för den planerade trafiken. Dessa åtgärder är samtidigt en förutsättning för att få ett gott resandeunderlag. Det är i hög utsträckning skattemedel som bekostar kollektivtrafiken, vilket kräver kloka prioriteringar.

Region Halland har gett Hallandstrafiken i uppdrag att tillsammans med Länstrafiken Kronoberg och Skånetrafiken titta på förutsättningarna för trafikering på kort sikt, med stopp i Veinge och Knäred. I arbetet ska de titta på vilken trafik som är praktiskt möjlig att köra innan alla infrastrukturåtgärder genomförts och beskriva trafikeringens konsekvenser och kostnader. Samtidigt håller Laholms kommun på att ta fram planer för hur Veinge och Knäred ska utvecklas och för hur stationsmiljöerna ska utformas.

För att Markarydsbanan ska utgöra ett attraktivt alternativ behöver trafiken vara anpassad efter resenärernas behov, med en avgång varje timme och goda bytesmöjligheter i Halmstad och Hässleholm. Veinge och Knäred utvecklas till hållbara stationssamhällen med goda pendlingsmöjligheter. Arbets- och studiemarknaden blir större genom nya förbindelser mot norra Skåne. Det kommer att bli möjligt att resa på ett hållbart sätt till och från bland annat Kristianstad, Växjö, Karlskrona, Linköping och Stockholm.

Det är mycket att ta hänsyn till då det ska startas persontrafik på Markarydsbanan. Region Halland har ett ansvar att prioritera våra gemensamma skattemedel till kollektivtrafik som ger stor samhällsnytta. Vi tar även ansvar för att tågtrafiken som helhet ska fungera väl i Halland.

ANNONS

Region Halland vill få igång persontågstrafik på Markarydsbanan så snart som möjligt. Detta ska ske utan att äventyra vår ekonomi och befintlig tågtrafik som passerar genom Halmstad.

Regionstyrelsens tillväxtutskott, Region Halland

Dag Hultefors (M), ordförande

Per Persson (S), vice ordförande

GunMarie Stenström (M)

Stefan Bengtsson (C)

Therese Stoltz (S)

ANNONS