Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Vi behöver en stabil regering nu, inte retorik

Inga satsningar på det som sittande regering skulle valt att satsa på finns med i en övergångsbudget, skriver riksdagsledamoten Elisabeth Falkhaven (MP).

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

HP Debatt 18/12. För en fungerande demokrati krävs en transparent, överenskommen spelplan, som följs av inblandade parter. Så har det varit hittills i Sverige.

En mycket svår parlamentarisk situation i riksdagen blev följden när svenska folket hade röstat i höstas, där ett ultrahögerparti, Sverigedemokraterna, blev vågmästare. Övriga partier fick runt 80 procent av rösterna.

Direkt efter valet röstade det borgerliga blocket, tillsammans med SD, bort landets statsminister. Eftersom någon ny regering inte fanns blir regeringen kvar som en övergångsregering.

En övergångsregering har i sitt uppdrag att ta fram och lämna en övergångsbudgetproposition till riksdagen att rösta om senast den 12 december.

Det finns bestämmelser om vad en övergångsbudgetproposition får innehålla.

• En övergångsregering bör endast avgöra löpande eller brådskande ärenden.

• En övergångsregering bör inte lägga fram propositioner som är politiskt kontroversiella eller som har en tydlig partipolitisk inriktning.

• Regeringsformen säger att den senast beslutade budgeten ska fortsätta att gälla för det fall riksdagen inte beslutat om en ny budget.

• Särskilda principer har tagits fram för utformningen av övergångsbudgetpropositionen efter kontakter med företrädare för regeringspartierna samt M, C, KD, L och V.

Övergångsregeringen har enligt ovanstående bedömt att övergångsbudgetpropositionen för 2019 bör utformas utifrån budgeten för 2018, med extra medel till löneförhöjningar och redan igångsatta projekt i väntan på att en ny regering tillträder och kan lämna de förslag till ändringar som följer av dess politiska inriktning.

En övergångsbudget tar sig inte an de stora samhällsproblemen med nya reformer. Den finns för att viktiga samhällsfunktioner, välfärden och myndigheter ska fungera ungefär som tidigare, tills en ny regering är på plats. Så inga satsningar på det som sittande regering skulle valt att satsa på finns med i en övergångsbudget.

Nu debatterar Moderaterna och Kristdemokraterna som om att det är regeringens budget som har fallit. Men det är inte så. M, KD, SD, C och L har lagt egna budgetförslag som motförslag mot en övergångsbudget. Inte mot en regeringsbudget.

Vilken följd får detta agerande för demokratin? Vem kan man lita på? Vem ska ta ansvar för landet och vilka blir följderna för de som gör det?

Vi behöver en stabil regering nu, inte retorik, så här 100 år efter demokratins födelse.

Elisabeth Falkhaven

riksdagsledamot för Miljöpartiet de gröna