”Vindkraftverken vi passerade såg för dagen ut som likstela skelett. Man kunde inte ens ana någon rörelse.”
”Vindkraftverken vi passerade såg för dagen ut som likstela skelett. Man kunde inte ens ana någon rörelse.” Bild: Jari Välitalo

Varifrån kommer elen under stilla sommardagar?

Är det en vision eller ett mål att all trafik skall elektrifieras? Kommer det att finnas tillräckligt med laddningsstationer för både personbilar och lastbilar? Det undrar Kerstin Nordholm (M).

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

En sensommarvarm septemberdag svängde vi norrut på E6 för att åka från Halmstad till Lysekil. Det var ett behagligt soldis och fullständigt vindstilla. Bilen var fulltankad, så vi kunde med tillförsikt vara säkra på att komma både dit och hem.

Personbilstrafiken var gles, men det var desto fler tunga lastbilar. En och annan var svensk, men de flesta kom från andra länder. Varje långtradare vi körde om eller mötte noterades med nationalitet på både bil och släp. Till vår stora förvåning var det långt fler utländska långtradare än svenska och ännu mer förvånande att det till största delen var olika nationalitet på dragbil och släp.

ANNONS

Varifrån kom då fordonen vi mötte eller körde om? De var från Belgien, Spanien, Slovenien, Slovakien, Tjeckien, Nederländerna, Polen, Litauen, Lettland, Tyskland, Danmark, Bulgarien, Österrike, Rumänien och så någon enstaka svensk. 75 procent av långtradarna vi passerade och mötte var utländska.

När vi hade kört 21 mil på motorvägen var det dags att lämna den. Då hade vi passerat och mött 1 000 långtradare.

Vindkraftverken vi passerade såg för dagen ut som likstela skelett. Man kunde inte ens ana någon rörelse. Vad värre var, inte en gnutta el producerades. Ett vindkraftverk behöver normalt runt 5 m/s i startvind för att ens börja leverera el. När det blåser 12–14 m/s är vindkraftverken som mest effektiva och vid hårdare blåst än så ökar påfrestningarna på verken. Vid den så kallade stoppvinden mellan 20 och 25 m/s låser man rotorbladen.

Var kommer då elen ifrån under dessa stilla sommardagar? Ingen vindkraft och överföringskapaciteten från norr är begränsad. Ja visst ja, vi har ju Karlshamnsverket. Det är säkert och bra för det drivs med olja.

Plötsligt slog oss tanken, när vi passerade Varberg: Ringhals, vi har ju Ringhals! För att i nästa sekund bli drabbade av verkligheten. Sorgset konstaterade vi att det finns styrande politiker och aggressiva organisationer, som kämpar för att kärnkraften ska avvecklas.

ANNONS

Är det en vision eller ett mål att all trafik skall elektrifieras? Kommer det att finnas tillräckligt med laddningsstationer för både personbilar och lastbilar? Om man kräver att alla svenska lastbilar ska vara elektrifierade, kommer man att kunna ställa samma krav på de utländska?

Om vi tittar långt framåt i tiden, har elektrifieringen av fordon varit vår enda möjlighet eller har vi löst problemen med fossila bränslen?

Kerstin Nordholm (M)

ersättare i barn- och ungdomsnämnden i Halmstad

ANNONS