”Av dagligvaruhandelns inrikes flöden beräknas hela 99 procent utgöras av transporter som går på lastbil.”
”Av dagligvaruhandelns inrikes flöden beräknas hela 99 procent utgöras av transporter som går på lastbil.” Bild: Fredrik Sandberg /TT

Vägtrafiken bidrar med stora ekonomiska värden

I ekonomiskt tuffa tider är investeringar i infrastruktur ett säkert sätt att använda resurserna. I dagsläget är det svenska vägnätet uttjänt på många håll. Det skriver Tommy Letzén, vd för Motorbranschens Riksförbund.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

I sagorna brukar tomten komma i en släde dragen av renar. Verkligheten är kanske något annorlunda, men grundprincipen är densamma: utan transporter – ingen jul. Det blir ingen mat på bordet eller klappar i säcken om inte varuleveranserna kommer fram i tid. Det blir ingen resa till släkt och familj i helgerna utan transporter och resor.

Det allra mesta transportarbetet i Sverige sker via vägtrafik. Av dagligvaruhandelns inrikes flöden beräknas hela 99 procent utgöras av transporter som går på lastbil (Trafikanalys). Dessutom sker nio av tio personresor med vägtransporter.

Det finns alltså många goda skäl att utveckla väginfrastrukturen och skapa bästa möjliga förutsättningar för vägtrafiken. Det är så vi klarar behovet av hållbar mobilitet, i samma takt som fordonen blir allt säkrare och renare.

ANNONS

Inom fordonsbranschen pågår en snabb utveckling med elektrifiering och nya bränslen. Samtidigt används bilen i snitt närmare 20 år, delar återanvänds sedan och 95 procent av ett fordon som skrotas ut återvinns. Det är cirkulärt tänkande i praktiken.

Parallellt blir trafiken alltmer säker, av flera skäl. Bättre förarstöd som minskar risken for olyckor i kombination med annan ny teknik som minskar risken for skador om olyckan ändå skulle vara framme bidrar till detta. Som bilist kan du göra mycket för att öka säkerheten genom att serva din bil med jämna mellanrum hos en verkstad som är specialist på din bil. Det är en billig försäkring.

Men något som varken enskilda bilister eller motorbranschen kan ta ansvar för är underhållet av vägarna. Här måste ansvariga myndigheter och förtroendevalda kliva fram och våga prioritera det som faktiskt gör skillnad.

I ekonomiskt tuffa tider är investeringar i infrastruktur ett säkert sätt att använda resurserna. I dagsläget är det svenska vägnätet uttjänt på många håll. Det behövs mer resurser bara för att upprätthålla nuvarande standard under de kommande åren. Men ambitionsnivån borde vara högre än så.

Det behövs körfältsseparering, förstärkning för fler BK 4-vägar (bärighetsklass) där man också kan passa på att förbereda för laddinfrastruktur/ kommunikation när man ändå gräver. Dåliga vägar leder till sämre säkerhet och även mer utsläpp när man inte kan hålla jämn fart utan måste gasa och bromsa för att väja för potthål och sprickor.

ANNONS

Vägtrafiken bidrar med stora samhällsekonomiska värden – inte bara att tomten kommer fram i tid.

Tommy Letzén

vd Motorbranschens Riksförbund, MRF

ANNONS