Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Turistbussen går till många besöksmål

Att resa med turistbuss är ett flexibelt, prisvärt och miljövänligt sätt att resa tillsammans. Det skriver Anna Grönlund från förbundet Sveriges Bussföretag, som i dagarna håller i arrangemanget Busstorget i Tylösand.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

Många besöksmål, inte minst i Halland, finns utanför större tätorter. Att få besökare hit är ofta en utmaning. Sam­tidigt har den nationella turistorganisationen Svensk Turism antagit en vision om en fördubblad och hållbar turismnäring från 2010 till 2020. Här kan samarbete mellan destinationer och landets turistbussföretag vara nyckeln för att nå målet.

För många besöksmål på landsbygden är turistbussresenärer en viktig kundgrupp, och vice versa, det är utanför städerna som bussresearrangörerna kan hitta riktigt intressanta besöksmål – såväl restauranger, gårdsbutiker, museer eller kulturupplevelser. Många resmål erbjuder dessutom bra paket/produkter och är vana vid att hantera bussgrupper. Ofta är affärsrelationerna uppbyggda under lång tid.

I Halland finns flera sådana välkända bussresemål. Kvibille Gästgivargård med tillhörande ostförsäljning är ett klassiskt stopp för turistbussar och lite längre norrut hittar vi även ett av Sveriges absolut största bussresemål – Ullared och Gekås.

Turistbussen möjliggör upplevelser på landsbygden dit inte andra kollektiva färdmedel når. Att resa med turistbuss är ett flexibelt, prisvärt och miljövänligt sätt att resa tillsammans. I dag körs exempelvis över 80 procent av landets bussar på förnyelsebara och fossilfria drivmedel.

Många bussföretag är dessutom små och medelstora företag som verkar utanför storstäderna i sina hemmaregioner – samtidigt som de bidrar till utvecklingen i andra delar av Sverige dit de arrangerar sina resor.

Företagen ger arbete och sysselsättning på sina hemorter. Turistbussföretagen gör det också möjligt för grupper av resenärer, såsom föreningar och kompisgäng, att resa tillsammans och skapa en helhetsupplevelse av resa och besöksmål. För många människor kan också turistbussen vara det enda alternativet att nå fram – funktionshindrade, äldre, skolbarn till exempel.

Men för att bussföretagen ska våga satsa på att arrangera resor till olika besöksmål krävs flera faktorer. Förutom att själva besöksmålet i sig är attraktivt för bussföretagets kunder är de villkor som omger resan avgörande.

Infrastrukturen är ett kapitel för sig. De vägar som leder till besöksmål på landsbygden behöver underhållas så att tunga bussar säkert och bekvämt kan köra där. Angöringsplatser vid hotell, besöksmål och restauranger behöver vara nära besöksmålet, tillgängliga och fungera för en stor buss.

Här vill vi uppmana landets besöksmål och offentliga myndigheter med ansvar för att utveckla svensk besöksnäring och turism att föra dialog med oss och våra medlemsföretag.

Den 11–12 april genomför vi det årliga arrangemanget Busstorget, denna gång är vi i Tylösand. På plats finns Halmstads turistbyråchef som berättar om nyheter i Halmstad och Halland för över 200 bussmänniskor på plats. Ett exempel på bra dialog – vi ser gärna flera.

Anna Grönlund

branschchef Sveriges Bussföretag