"Det är glädjande att fler och fler reser kollektivt. Men situationen på linje 400 är inte bra."
"Det är glädjande att fler och fler reser kollektivt. Men situationen på linje 400 är inte bra." Bild: Ronny Löfquist

Tiden är inne för en Hyltependel

Det kollektiva resandet mellan Hyltebruk och Halmstad ökar ständigt. Men bussarna är knökfulla och därför är det dags att växla från buss till tåg. det skriver Ronny Löfquist (S), kommunstyrelsens ordförande i Hylte.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Den senaste månaden har några debattörer i Hallandsposten uttryckt åsikten att järnvägen till Hyltebruk åter behöver öppnas upp för persontrafik. Jag kan inget annat än att hålla med.

Det kollektiva resandet mellan Hyltebruk och Halmstad ökar ständigt. För att öka kapaciteten och korta restiden är det dags att växla från buss till tåg. Tåget går snabbare och har större kapacitet. Dessutom finns både resandeunderlaget och rälsen.

Situationen är ohållbar. Bussarna är knökfulla. Föräldrar kör sina gymnasieungdomar genom hela Hyltebruk till en tidig hållplats i jakten på en sittplats. Tiden är inne för en Hyltependel.

Hylte kommun växer. Det har gjort att vi de senaste åren har haft fokus på att arbeta med att utveckla samverkan med våra närliggande grannar. Exempel på denna samverkan är arbetet med att etablera kollektivtrafik till Falkenberg och fler förbindelser till Gislaved.

ANNONS

Dock är Halmstad den kommun som vi i Hylte har mest utbyte med. Varje dag pendlar över 1 100 personer mellan kommunerna för arbete. Lägg därtill över 330 ungdomar från Hylte som studerar på de olika gymnasieskolorna i Halmstad.

Kollektivtrafikstråket mellan Hyltebruk och Halmstad är ett av de starkaste i Halland. De senaste årens utveckling visar ett kraftigt ökat resande på sträckan. Förra året genomfördes 436 600 resor på linjen fördelat på 34,5 dubbelturer per dag. För bara fem år sedan var siffran 325 500 på 28 dubbelturer. Backar vi tio år har resandet fördubblats.

Det är glädjande att fler och fler reser kollektivt. Men situationen på linje 400 är inte bra. Många turer är fullbelagda och ståplats de fem milen är snarare en regel än ett undantag.

Parallellt med bussens resväg utmed Nissastigen går järnvägen. Restiden med buss varierar mellan 1:01 till 1:07. Skulle resan genomföras med tåg på samma sträcka skulle restiden kortas till 40-42 minuter.

Dagens persontåg som trafikerar HNJ-banan har en kapacitet 96 alternativt 152 passagerare beroende på fordon, mot bussens cirka 50 sittplatser. Dessutom har Trafikverket bara de två senaste åren investerat cirka fyra miljoner kronor i bandelen mellan Torup och Hyltebruk.

När Hallandstrafiken och Region Halland i framtiden ska möta det ökande behovet av kollektivtrafik mellan Hyltebruk och Halmstad kan inte svaret bara vara fler bussar. Någonstans måste man våga ta ett nytt grepp som ökar kapacitet och kortar restiderna högst väsentligt. Tiden är inne för en Hyltependel.

ANNONS

Ronny Löfquist (S)

kommunstyrelsens ordförande

ANNONS