”En eldriven järnväg norrifrån kan ge ytterligare godsvolymer som skulle underlätta den utveckling mot en stark logistisk hub i Halmstad som redan pågår.”
”En eldriven järnväg norrifrån kan ge ytterligare godsvolymer som skulle underlätta den utveckling mot en stark logistisk hub i Halmstad som redan pågår.” Bild: Fredrik Almryd

Strategiskt att satsa på upprustad HNJ-bana

För att kunna utveckla HNJ till en högklassig godslinje är det viktigt att behålla persontrafiken. Om denna läggs ned är risken stor för att en nedåtgående spiral med successivt nedtrappat banunderhåll inleds. Det skriver civilekonomen Sven Israelsson.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Det finns flera skäl att behålla och satsa på HNJ-banan Halmstad–Värnamo – inte minst på sikt. Inom några år kommer eldrift att införas på det så kallade Y:et Jönköping/Nässjö–Värnamo. HNJ-banans norra del blir därmed elektrifierad, och en naturlig fortsättning på detta vore att införa eldrift även på den södra delen Värnamo – Halmstad.

Att på detta sätt få eldrift hela sträckan Jönköping/Nässjö – Halmstad skulle ge en konkurrenskraftig, snabb och miljövänlig transportled med stora möjligheter att ta över trafik från vägnätet.

Det mest optimala vore att i detta läge satsa på ett nytt spår Hyltebruk–Landeryd för att öka trafikunderlaget både för person – och godstrafik. För Halmstads hamn skulle sådana satsningar innebära ytterligare en positiv injektion, förutom den trafik som den nya färjelinjen till Danmark medfört.

ANNONS

En eldriven järnväg norrifrån kan ge ytterligare godsvolymer som skulle underlätta den utveckling mot en stark logistisk hub i Halmstad som redan pågår.

För att kunna utveckla HNJ till en högklassig godslinje är det viktigt att behålla persontrafiken. Om denna läggs ned är risken stor för att en nedåtgående spiral med successivt nedtrappat banunderhåll inleds.

Ett flertal ytterligare skäl att behålla persontrafiken har tidigare framförts i debatten. Här ska bara nämnas att det i dagsläget finns 130 miljoner kronor inplanerat för förstärkt underhåll och reinvesteringar på södra HNJ.

Det finns en uppenbar risk att dessa satsningar uteblir om persontrafiken upphör. För till exempel Hylte kommun vore detta en olycklig utveckling – om det är något man behöver i denna länsdel så är det investeringar och bibehållen trafik.

Det finns alltså ett flertal strategiska skäl för att satsa på en bibehållen och upprustad HNJ-bana.

Något att fundera på för Region Halland, kommunerna, Halmstads hamn med flera aktörer – inte minst med tanke på kommande revidering av den nationella infrastrukturplanen.

Sven Israelsson

civilekonom

ANNONS