”Det största problemet med den södra grenen är att den kommer att passera endast cirka 30 meter från en del av husen på Måsen.”
”Det största problemet med den södra grenen är att den kommer att passera endast cirka 30 meter från en del av husen på Måsen.” Bild: Jari välitalo

Skjut upp detaljplanen för Södra infarten 2

Inga utredningar är gjorda av de buller- eller markstörningar som kommer att uppstå och som kan leda till att flera hus måste flyttas. Det skriver Gert Gabrielsson, boende på Måsen, med anledning av att detaljplanen för Södra infarten 2 ska behandlas av kommunfullmäktige.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Detaljplanen för Södra infarten 2 ska upp till beslut i Halmstads kommunfullmäktige den 30 mars. Tyvärr finns det flera oklarheter med ekonomiska konsekvenser som borde utredas innan beslut fattas.

Triangelspåret. För att tillgodose hamnens behov av godstågstransporter har denna lösning varit den enda som hittills tagits fram och presenterats gemensamt med Trafikverket.

Triangelspåret består av två järnvägsgrenar – ett nordligt och ett sydligt tågspår. Den norra grenen kommer att förberedas genom en tunnel under rondellen väster om koloniområdet Måsen.

Den södra järnvägsgrenen är däremot inte alls förberedd och är inte medtagen i detaljplanen. För att den södra grenen ska förverkligas i framtiden kommer det att krävas en utgrävning av den förlängda bullervallen som ska anläggas som en fortsättning av nuvarande bullervall längs Måsen. Dessutom måste den södra grenen korsa den gång- och cykelled som ska leda upp på rondellen och sedan följa bron över järnvägen. Det innebär att en tunnel måste anläggas under cykelleden, som då också troligen måste höjas.

ANNONS

Det största problemet med den södra grenen är att den kommer att passera endast cirka 30 meter från en del av husen på Måsen. Inga utredningar är gjorda av de buller- eller markstörningar som kommer att uppstå och som kan leda till att flera hus måste flyttas.

Konsekvensen av detta blir stora kostnader för kommunen vilket också påpekats av Trafikverket. Att i nuläget därför fullfölja detaljplanen utan att ha en färdig plan för hur hamnens uttalade behov av järnvägsburna godstransporter ska tillgodoses är därför ytterst tveksamt.

Bullerutredningarna. Som svar på ett yttrande från undertecknad och en grupp stugägare på Måsen konstateras att riktvärdet 55 dBA (decivel a-vägning) för väg och 60 dBA för järnväg klaras för samtliga stugor inom området (med ett undantag). Då har man inte vägt in den sammanlagda ljudnivån från väg och järnväg där ljudnivån 55 dBA överskrids för flertalet av fastigheterna. Detta gäller även flertalet uteplatser vid såväl Måsens norra som östra gräns mot Södra infarten-området.

Vid uteplatser ska gälla riktmärket 50 dBA (SFS 2015:2016). Huruvida detta enbart ska gälla vid nybyggnation av fastigheter råder det tydligen delade meningar om.

I vilket fall kan konstateras att man med relativt små medel i nuläget skulle kunna säkerställa ett bättre skydd mot framtida osäkra bullernivåer, till exempel genom att bredda och höja bullervallen ytterligare cirka 500 mm, vilket också skulle skapa möjligheter till en bättre visuell avskärmning genom plantering av träd och buskar.

ANNONS

Även sträckningen längs Måsens västra gräns borde förses med någon form av mindre skyddsvall. Man kan aldrig få för lite trafikbuller!

Till våra ledamöter i kommunfullmäktige – skjut upp beslutet om detaljplanen för södra infarten 2.

Gert Gabrielsson

boende på Måsen

ANNONS