Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Miljöpartiet driver på för grön politik

EU-parlamentets beslut om att tågbolagen måste öppna upp sin bokningssystem bådar gott inför förhandlingar i EU:s ministerråd och EU-kommissionen så att ett förenklat tågresande kan bli bindande lagstiftning. Det skriver två miljöpartister.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

Förra sommarens torka och bränder var en försmak av vad ett varmare klimat innebär. För Miljöpartiet är det självklart med en politik som fasar ut fossil energi och gör det lättare att ta tåg än flyg.

Mycket av resande och infrastrukturplanering kan vi lösa på lokal nivå i kommunerna, på regional och nationell nivå, men en hel del är beroende av politiken i EU.

Ett exempel på det är när gröna politiker förra våren la ett förslag i Europaparlamentet om så kallad ”öppen data” för tågbolag. Det innebär att tågbolag måste öppna upp sina bokningssystem och göra det möjligt att skapa bokningssajter där alla europeiska tågbolag ingår.

Förslaget vann gehör och röstades igenom under parlamentets omröstning i november. Vi ser nu med glädje att andra partier kampanjar om det som vi gröna redan startat.

Det bådar gott inför förhandlingar i EU:s ministerråd och EU-kommissionen fram till att det gröna förslaget om förenklat tågresande kan bli bindande lagstiftning.

Ett annat grönt förslag som antagits av Europaparlamentet är att en tågresenär som missar en anslutande resa på grund av ett försenat tåg ska ha rätt att ta nästa avgående tåg med samma destination, även om det sker med ett annat tågbolag. Eftersom många längre tågresor innehåller flera byten är det en viktig reform för att öka tågets konkurrenskraft.

Nattåg är ett suveränt klimatvänligt alternativ till flyget, att vakna upp utvilad på resmålet utan att behöva vänta in bagage och transfer till centrum. Miljöpartiet driver på för fler och bättre nattågsförbindelser i hela EU och att Trafikverket får i uppdrag att upphandla nattåg till Europa.

Det är sådan konkret grön politik som behövs i kombination med bindande mål om utsläppsminskningar både i Sverige och i EU.

I Sverige har vi redan ett klimatpolitiskt ramverk tack vare Miljöpartiet. För EU föreslår Miljöpartiet att en tvingande utsläppsbudget införs där varje land måste minska utsläppen med 10–15 procent varje år.

Maria Losman (MP)

gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Region Halland.

Svein Henriksen (MP)

gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Region Halland.

kandidat till EU-parlamentsvalet