”Region Halland har statens uppdrag att bedriva tillväxt i länet. Det är dags att påminna regionen att uppdraget även gäller Hallands inland.”
”Region Halland har statens uppdrag att bedriva tillväxt i länet. Det är dags att påminna regionen att uppdraget även gäller Hallands inland.” Bild: Mattias Karlsson

Med Krösatågen går vår röda linje

Om Region Halland planerar för en stängning av Krösatågen genom Hylte passeras vår gräns för acceptans. Det skriver fyra företrädare för det politiska styret Framtid Hylte.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Den senaste tiden har media rapporterat om Krösatågens framtid i Halland. I förra veckan var vi inbjudna till en information med Region Halland där ett bussalternativ till dagens tågtrafik presenterades.

Från Framtid Hyltes sida kommer vi inte att acceptera en nedläggning av persontågen genom Hylte då detta ger stora negativa konsekvenser för våra invånare. Det kommer påverka samarbetsklimatet i Halland på ett ogynnsamt sätt.

Hyltes geografiska läge gör att vi behöver ha tillgång till en större och bredare arbetsmarknadsregion än enbart Halland. Våra invånare pendlar såväl inom Halland men också till Småland för studier och arbete.

Region Halland vill vara den bästa livsplatsen. Ska det även omfatta Hylte är det viktigt att det skapas förutsättningar för det. Det är avgörande att restiden till arbetet och skolan blir så kort som möjligt. Därför vill vi i stället utveckla tågtrafiken.

ANNONS

Tåget är snabbare än bussen, både på korta och längre distanser. Exempelvis tar sträckan Halmstad–Torup (38 km) 30 minuter med tåget medan den snabbaste bussen tar 47 minuter. Från Hyltebruk till Stockholm via Landeryd och Nässjö är restiden 5 timmar och 8 minuter, bussalternativet via Halmstad och Göteborg tar 1 timme och 6 minuter längre tid.

Jobb och tillväxt i Hylte hotas på lång sikt när godstrafikens förutsättningar försämras.

Det är ett faktum att när persontågen försvinner sjunker underhållet på banan. De båda företagen Stora Enso och Smurfit Kappa är i dag beroende av stabila förutsättningar för godstrafik på HNJ-banan. Tillsammans bidrar de med cirka 600 arbetstillfällen i Hylte.

Sedan 2017 har ett projekt pågått för att utveckla tågtrafiken. Modernare stationer, fler avgångar och marknadsföring har lett till fler resenärer. Under den treåriga projektperioden har antalet resor ökat från 112 000 till 153 000. Tyvärr har coronapandemin förstört det sista året i testperioden. Det är orimligt att räkna in årets resandestatistik med läget vi befinner oss i till ett annars lyckat projekt.

Våra tre stationsorter utvecklas väl och för att möta detta genomför kommunen stora investeringar. När Derome planerar för miljardinvestering i Kinnared möter vi framtiden med att bygga ny förskola och renovera ortens skola.

ANNONS

Torup är i princip den enda orten i Hallands inland där privata företag bygger nya bostäder. Där har kommunen de senaste åren byggt nya förskolor, bibliotek och förnyat centrum. Utan möjlighet till tågpendling hotas den fortsatta utvecklingen för dessa orter.

Region Halland har statens uppdrag att bedriva tillväxt i länet. Det är dags att påminna regionen att uppdraget även gäller Hallands inland. HNJ-banan går från Halmstad till Nässjö och Jönköping. Regionen borde hämta inspiration från sin granne i Småland som väljer att storsatsa på den norra bandelen och utveckla persontrafiken med snabbare restider. Det är samma järnväg men olika regioner och en helt annan politik.

HNJ-banans framtid är en ödesfråga för Hylte kommun. Vi har nu kommit till den punkt där vi måste sätta ner foten. Om Region Halland planerar för en stängning av Krösatågen genom Hylte passeras vår gräns för acceptans. Därför kommer vi från nu enbart fokusera på kollektivtrafikfrågan i kontakten med Region Halland.

Vi kommer vara en aktiv och konstruktiv part för att hitta lösningar för att utveckla den så viktiga gods- och persontrafiken på HNJ-banan. Därför kommer vi att prioritera ner annat arbete som sker mellan Hylte och Region Halland på politisk nivå till dess vi har fått garantier för att Krösatågen genom Halland fortsätter.

ANNONS

Ronny Löfquist (S)

Bengt Åke Torhall (L)

Tommy Edenholm (KV)

Lisa Mogren (V)

för Framtid Hylte

ANNONS