Lönsamt tågprojekt kan startas direkt

Frågan är varför man skall vänta med att starta persontågtrafik på Markarydsbanan tills en ombyggnad av Halmstad C är klar. Det skriver trafikjournalisten Jan Du Rietz i en replik. Replik Svar till Daniel Modiggård, 9/6.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Daniel Modiggårds insändare ”Tågtrafiken ska utgå från resbehov hos resenärerna” (9/6) är ett slarvigt ickesvar på min debattartikel ”Hallands ledande politiker bluffar inför valet” (2/6). Varför gömmer sig dessutom ansvariga politiker bakom en tjänsteman på Hallandstrafiken?

Modiggård svarar inte angående möjligheten att snabbt starta persontågtrafik mellan Hässleholm och Halmstad. Han tar i stället upp att ny tågtrafik på Markarydsbanan bör gå enligt tidtabell och på tider då resenärerna vill åka. Ny tågtrafik får inte heller leda till problem för dagens tågtrafik på Västkustbanan. Allt självklarheter för vem som helst.

Tio av elva mötesplatser på gamla Markarydsbanan har tidigare rivits vilket gjort banan nästan oduglig för tågtrafik. Men senaste tiden tycks planering ske för tät tågtrafik. Då måste självklart så många mötesplatser som möjligt återuppbyggas.

ANNONS

När fem mötesplatser rivits mellan Hässleholm och Markaryd räcker det numera alltså inte med den mötesplats i Bjärnum som byggdes inför Pågatåg Nordost-satsningen. Det blir för långa avstånd utan möjlighet att mötas på enkelspåret: Hässleholm–Bjärnum 16 kilometer och Bjärnum–Markaryd hela 21 kilometer.

Lika illa är det också mellan Markaryd och Genevad/Eldsberga om bara Knäred återfår en station/mötesplats: Markaryd–Knäred 20 kilometer och Knäred-Genevad 19 kilometer.

Ystadbanan är helt klart ett talande exempel vars enkelspår är cirka 56 kilometer långt, inte 63 som Modiggård påstår. För att klara halvtimmestrafik med Pågatåg plus något godståg behövs självklart många mötesspår.

I dag är de sju stycken och medelavståndet mellan dem är sju kilometer. Men Trafikverket har i sin nya rapport för Markarydsbanan missat att den i en snar framtid behöver ungefär samma kapacitet som Ystadbanan.

Minst timtrafik med Pågatåg/Öresundståg plus några SJ-tåg plus många godståg till/från Västkustbanan kräver rejält med mötesspår. De kan återuppbyggas på mycket kort tid som på andra håll i landet. Medel- avståndet mellan mötesplatserna kan bli neråt sju kilometer. Allt detta undviker Modiggård tyvärr att nämna.

I stället tar han upp ett tydligen odugligt förslag som inte har med min debattartikel att göra. Han hävdar kryptiskt och felaktigt att tågen måste vända vid ändstationerna ”på tider som understiger dess tekniska kapacitet”.

ANNONS

Ny station i Knäred och total ombyggnad av Halmstad C kan vara klart om optimistiskt räknat tio år. Frågan är varför man skall vänta tills dess med att dels bygga några enkla billiga perronger och mötesplatser, dels starta persontågtrafik på hela Markarydsbanan.

Speciellt som behoven finns nu och marknaden kräver en snabb lösning samtidigt som det här infrastruktur- och trafikprojektet är lönsammast i hela Sverige enligt Trafikverket.

Jan Du Rietz

trafikjournalist

ANNONS