Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Det finns ytterligare hål i stadsväven som skulle kunna fyllas för att skapa ett mer levande city. Stora torg skulle kunna minskas genom att bebygga förlängningen av Storgatan fram till rådhuset." Bild: Mattias Karlsson

Lägre hyror är ingen lösning för handeln

För att skapa ett levande city krävs både intressanta butiker och folk i rörelse under dygnets alla timmar. Men att fastighetsägarna ska avkrävas lägre hyror är ingen lösning. Det menar Andreas Hanning, konsult och fastighetsägare i Halmstad.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

Det går inte att både ha kvar och äta kakan. Vill en ha ett levande centrum så får en se till att handla där också. Det går inte att handla på Hallarna eller Flygstaden och sedan förvänta sig att vi också ska ha ett levande city.

Butiksdöden beror till stor del på den ökade näthandeln. Om butiker inte klarar av att ställa om till den typen av handel så går det inte att fortsätta driva en butik. Det finns flera goda exempel på butiker som klarat denna omställning genom att leverera solida upplevelser i deras fysiska butiker, såväl som att satsa på näthandel. Det är lätt att se Feldts båda butiker i Halmstad som goda exempel.

För att vända sig till andra städer går det att se livsstilsbutiken Grandpa (Stockholm, Göteborg, Malmö) som ett gott exempel med fysiska butiker, såväl som god närvaro på nätet. Detsamma gäller Artilleriet (Göteborg) som erbjuder en fysisk butik som inspirerar till inköp, men där hälften av inköpen ändå sker i deras nätbutik.

För att skapa ett levande city krävs inte bara intressanta butiker. Det krävs folk i rörelse under dygnets alla timmar. Det kan hanteras med två lösningar, tillgänglighet och ökat antal boende i city.

Dessa två saker går hand i hand, då ökat boende i city kräver satsningar på kollektivtrafik, eftersom boende i city inte kan förväntas ha tillgång till bil på samma nivå som boende utanför stadskärnan. Med ökad kollektivtrafik har fler av kommunens invånare möjlighet att ta sig till city på ett hållbart sätt.

För att få fler boende i city behöver hålen i stadsväven fyllas igen. Här krävs samverkan mellan kommun och fastighetsägare för att skapa möjligheter att bygga igen hålen och därigenom öka andelen bostäder och enkelt anpassningsbara lokaler.

De hål i stadsväven som är enkla att fylla igen är till exempel markparkeringen i kvarteret Broktorp. Det finns ytterligare hål i stadsväven som skulle kunna fyllas för att skapa ett mer levande city.

Stora torg skulle kunna minskas genom att bebygga förlängningen av Storgatan fram till rådhuset. Detta skulle skapa ett mer intimt torg, samt en bra västerfasad med plats för restauranger med uteserveringar. Det finns också flertalet fastigheter som lämpar sig för tillbyggnad på höjden med två–tre våningar.

Men då kan inte fastighetsägarna avkrävas lägre hyror, då det är de som står för risken med att investera. För att ta exemplen med Grandpa och Artilleriet i Göteborg. Båda ligger i ett kvarter som gjort en fantastisk resa de senaste 10–15 åren, från tråkiga bakgator till en aktiv plats i Göteborg.

Men detta har gjorts mycket tack vare aktiva fastighetsägare som satsat på ombyggnad och renovering i samverkan med sina hyresgäster. Det går inte att göra om fastighetsägarna inte får utvecklas på grund krav på lägre hyror.

Andreas Hanning

konsult inom ledarskap för hållbarhetsomställning, samt småskalig fastighetsägare i Halmstad city (delägare i Fastigheten Broktorp 4 AB)