Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

”Man får heller inte glömma att rådhusbolaget kom till endast för skatteplanering, vilket man starkt kan ifrågasätta.” Bild: Lina Salomonsson
”Man får heller inte glömma att rådhusbolaget kom till endast för skatteplanering, vilket man starkt kan ifrågasätta.” Bild: Lina Salomonsson

Kommunchefen bör skiljas från sin tjänst

Avskedandet av vd:ar och förvaltningschef är hanterade på ett mycket oprofessionellt sätt. Det skriver tidigare kommunstyrelseordförande Jörgen Andersson.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

Jag har som de flesta Halmstadsbor med intresse följt HP:s artikelserie om Halmstads kommun och dess ledning. Den reflektion man gör är den obefintliga politiska styrning som finns i kommunen.

Om vi börjar med relationen rådhusbolaget och dotterbolagen, så kan konstateras att man blandar ihop en koncernstyrning i det privata näringslivet med den kommunala demokratins principer.

I det privata näringslivet sitter i regel moderbolagets vd som styrelseordförande i dotterbolagen, för att på sätt sörja för styrning och att de strategiska beslut som fattas i koncernstyrelsen skall genomsyra organisationen.

I en kommun, och vi håller oss då i Halmstad, är både styrelserna i HFAB, Hem och stadsnätsbolaget valda politiskt av kommunfullmäktige som väljarna valt och det är där som ansvar kan utkrävas. I aktiebolagslagen står det klart och tydligt att styrelsen bara få ta bolagets intresse och icke styras utifrån från personer som inte har säte i styrelsen. Man har det fulla ansvaret och kan bara avsättas av bolagsstämman oavsett vem som är ägare.

Så därför kan inte rådhusbolagets styrelse gå in och detaljstyra dotterbolaget och det är i högsta grad olämpligt att kommundirektören tillika vd, som jag för övrigt anser är en felaktig kombination, kontaktar HFAB:s styrelse.

Man får heller inte glömma att rådhusbolaget kom till endast för skatteplanering, vilket man starkt kan ifrågasätta.

Jag har länge tänkt fatta pennan men avstått. Det som fick mig att ändra mig var artikeln med Ann-Charlott Mankell, en politiker med civilkurage (HP 16/9). Det hon berättade var mycket allvarligt och hotar medborgarnas tilltro till den kommunala demokratin.

Avskedandet av vd:ar och förvaltningschef är, även om jag inte har inblick i bakgrunderna, hanterade på ett mycket oprofessionellt sätt.

Av den inblick som Mankell ger av den interna processen i kommunen måste man dra den logiska slutsatsen att vi har en kommunstyrelseordförande som inte är vuxen jobbet vilket han själv har insett genom att mitt i den första mandatperioden meddela sin avgång.

Mattias Karlsson avslutar sin ledare med ”Vad säger det politiska styret och vad säger oppositionen?” (HP 16/9).

Helt berättigade frågor. Styr man skall man vara tillgänglig och förklara sina beslut. När det gäller den socialdemokratiska oppositionen är problemet att man varit med på alla beslut i kommunstyrelsen och rådhusbolaget samt Hem och HFAB. Då blir det svårt att kritisera i efterhand. Här ligger faran.

Risken är att väljarna inte ser någon skillnad i valet och markerar sitt missnöje genom lågt valdeltagande och blankröster vilket skadar demokratin.

Väljarna är politikernas arbetsgivare och politiker är tjänstemännens arbetsgivare.

Jag har ingen kunskap om kommundirektörens arbete. Han är säkert en ambitiös och välmenande tjänsteman. Men förtroendet är nu så allvarligt skadat att han bör skiljas från sin tjänst antingen nu eller i samband med en ny kommunledning nästa år.

Jörgen Andersson

före detta kommunstyrelseordförande (S)