Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

”Men efter bara ett par veckor blev det tvärstopp för passagerartrafiken, när coronapandemin ledde till att våra regeringar beslutade om stängda gränser.” Bild: Jari Välitalo
”Men efter bara ett par veckor blev det tvärstopp för passagerartrafiken, när coronapandemin ledde till att våra regeringar beslutade om stängda gränser.” Bild: Jari Välitalo

Kattegattalliansen lever i högsta grad – trots pandemin

Trots pandemin har godstrafiken ökat med 15 procent sedan Grenå-linjen flyttade till Halmstad från Varberg. Det skriver Jonas Bergman, kommunstyrelsens ordförande i Halmstad, och Jan Petersen, borgmester i Norddjurs kommune.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

Vi hade laddat och förberett oss. Skrivit avtal mellan våra kommuner och med Stena Line. Starten på den nya färjelinjen gick över all förväntan.

Men efter bara ett par veckor blev det tvärstopp för passagerartrafiken, när coronapandemin ledde till att våra regeringar beslutade om stängda gränser. Vi som precis hade blivit grannar på riktigt!

Självklart har våra ambitioner om ett livfullt utbyte kommunerna emellan fått sig en liten törn av pandemin. Men vårt nystartade samarbete Kattegattalliansen lever i allra högsta grad – och utvecklas.

Faktum är att godstrafiken har ökat med 15 procent sedan Grenå-linjen flyttade till Halmstad från Varberg. Halland är ett av få län i Sverige som har lyckats öka sin varuexport under pandemiåret. Den stora ökningen gläder oss mycket och visar tydligt att vår nya allians har framtiden för sig.

Godstrafiken förutsätter inte bara en färjelinje, utan också en god infrastruktur på båda sidor av Kattegatt. I Halmstad har nyligen den första delen av södra infarten invigts, en trafikled som förenklar transporterna in till hamnen från E6. Arbetet med nästa etapp pågår för fullt.

På Östjylland driver kommunerna på tillsammans för att vägnätet ska förstärkas med en motorväg mellan Aarhus och Grenå. En utbyggnad som även Stena Line efterfrågar.

Våra hamnar i Halmstad och Grenå genomgår stora förändringar och driver strategisk och hållbar utveckling. Det gäller även järnvägstrafiken som genom stora investeringar inom några år kommer ha betydligt bättre förutsättningar för klimatsmarta transporter på land.

Ambitionen är att vi ska stärka varandra och utvecklas till en kraftfull region. Det arbetet pågår alltså med full intensitet, trots pandemin.

Vi ska tillsammans skapa nya och förbättrade förutsättningar för näringslivet. Pandemin håller sakta men säkert på att klinga av.

Vi kan nu resa mellan våra två länder igen, och passagerartrafiken kan verkligen börja om. Nu kan vi på allvar utnyttja den potential som finns till utbyte – inom turism, kultur, handel och tjänster.

Är det något pandemin har fått oss att förstå är det vilket inneboende behov det finns hos oss människor att resa, upptäcka och umgås. Vägen över Kattegatt har all möjlighet att tillgodose dessa drivkrafter.

Vårt ansvar, ihop med näringsliv och besöksnäringsföretagen, är att nu vara redo med bra erbjudanden. Paketlösningar med allt från övernattningar, naturupplever, god mat till shopping och kultur.

Tillsammans skapar vi en stark region. Där varor, tjänster och människor rör sig fritt och enkelt över Kattegatt.

Jonas Bergman

kommunstyrelsens ordförande Halmstads kommun

Jan Petersen

borgmester Norddjurs kommune