Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

”Vi bussförare är oroliga för vår, medtrafikanters och passagerares säkerhet. Låt oss berätta varför.” Bild: Roger Larsson
”Vi bussförare är oroliga för vår, medtrafikanters och passagerares säkerhet. Låt oss berätta varför.” Bild: Roger Larsson

Intäkterna kan inte garantera trafiksäkerhet

De risker vi ser och den oro vi upplever måste tas på allvar. Om något skulle inträffa på grund av plexiglasen på stadsbussarna är det vi som hålls ansvariga. Det skriver Anders Ankarsten och Mikael Parkell.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

Stadsbussarna i Halland har nu öppnat framdörrarna. Detta eftersom arbetsgivaren nu installerat de barriärskydd, plexiglas, som ska skydda föraren från eventuell smitta.

Det Nobina Sverige AB dock inte tagit hänsyn till är de risker plexiglaset medför för föraren, precis som Kommunal också larmat om.

Vi bussförare är oroliga för vår, medtrafikanters och passagerares säkerhet. Låt oss berätta varför.

I plexiglaset uppstår reflektioner som skapar synvillor. Om du ser en bil kommande från vänster speglas detta i plexiglaset så att du luras att tro att den kommer från ett annat håll.

När du släppt över en fotgängare på ett övergångsställe ser det ut som att hen kommit över vägen två steg innan den faktiskt når trottoarkanten. Dessa synvillor påverkar förare i den grad att vi till och med kan uppleva illamående under ett arbetspass.

Detta är synvillor som uppstår dagtid – hur blir situationen under dygnets mörka, regniga eller dimmiga timmar? Jo, då försämras sikten avsevärt. Med detta sagt vill vi påstå att plexiglasen utgör en riktig trafikfara för såväl oss bussförare som passagerare och medtrafikanter.

Vi ser också att plexiglasen under kommande månader med varmare temperaturer kommer att påverka vår fysiska arbetsmiljö. Förarplatsen är varm i vanliga fall – föreställ dig då hur varm den blir en het sommardag då vi är instängda i en bur av plexiglas.

Utöver det upplevs vibrationer i glaset som irriterande, tänk dig att sitta en hel arbetsdag med skrammel omkring dig.

De risker vi ser och den oro vi upplever måste tas på allvar. Om något skulle inträffa på grund av plexiglasen är det vi som hålls ansvariga. Vi är väl medvetna om vårt ansvar över bussen, medtrafikanter och passagerare. Det ansvaret tar vi på fullaste allvar. Och nu när de riskfyllda plexiglasen som äventyrar säkerheten för såväl oss, våra passagerare och våra medtrafikanter installerats runt vår förarplats – då måste vi larma.

Vi måste också understryka det orimliga i att låta ekonomiska krafter styra. Att Hallandstrafiken väljer att öppna framdörrarna beror på att man vill öka intäkterna.

Men faktum är att dessa intäkter inte kan garantera bussförare, passagerare och medtrafikanter trafiksäkerhet.

Anders Ankarsten

sektionsordförande Kommunal Sektion Trafik

Mikael Parkell

huvudskyddsombud/Nobina