”Som synes är det mycket som gått snett, ja riktigt snett, i detta projekt. Ändå väljer man att gå fram med ett nedläggningsförslag.”
”Som synes är det mycket som gått snett, ja riktigt snett, i detta projekt. Ändå väljer man att gå fram med ett nedläggningsförslag.”

HNJ-testet som blev ett fiasko

Det är mycket som har gått snett i det snart treåriga projektet för att utveckla HNJ-banan. Det skriver tågdebattören Göran Nilsson.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Vi är nu inne på tredje året av projektet som Region Halland startade för att utveckla HNJ-banan (Halmstad-Nässjö järnvägar). Trots att projektet inte är avslutat eller utvärderat, går nu regionen ut med ett nedläggningsförslag.

Är det brukligt inom regionen att inte avsluta eller utvärdera projekt? Men detta är symptomatiskt för hela projektet, som bedrivits skandalöst dåligt. Nu går man ut med frågetecken kring banans fortbestånd, trots att resandet ökat med nästan 40 procent – en bra siffra med tanke på projektets dåliga hantering!

Det utlovades åtta tåg som blev sju, eftersom man inte kontrollerade att fordon fanns tillgängliga. Med åtta tåg hade man kunnat skapa en riktigt bra tidtabell som hade svarat mot de flesta resebehov.

ANNONS

När Hallandstrafiken (HLT) startade projektet gjordes en projektplan på en halv A4-sida, men det fanns inget avtal med Jönköpings länstrafik (JLT) som beskrev gemensamma mål, strategier och resurser!

Nästa misslyckande var att man överlät hela tidtabellsplaneringen till JLT. De valde en enkel väg genom att starta sina lokaltåg Smålandsstenar–Värnamo i Halmstad samtidigt som de själva kunde dra in fyra tåg på sträckan Smålandsstenar–Värnamo. JLT sparade pengar, som vältrades över på HLT som fick betala för tåg i fel tidslägen och som därmed inte var attraktiva för resande!

HLT vet inte hur många resande man har på HNJ. Därför gör man två mätningar om året (vår och höst). Det är som att sticka fingret i vattnet för att mäta badtemperaturen. Man har därför inte varit klar över att resandet på sommar och storhelger är 30 procent större än övrig tid på året. Detta ger knappt 12 000 resenärer årligen, som inte finns med i beräkningarna.

Inte heller vet man vilka intäkter banan har, då man inte har ett system som redovisar biljettyp eller reslängd. Därför kan man heller inte få fram intäkten. Man har satt upp ett mål att HNJ skall ha minst 30 procent kostnadstäckning, men man vet inte hur man skall mäta det.

ANNONS

Som synes är det mycket som gått snett, ja riktigt snett, i detta projekt. Ändå väljer man att gå fram med ett nedläggningsförslag. Om det varit någon kraft i politiker och tjänstemän borde man erkänna ett antal basala misstag, och därmed starta om projektet på en professionell nivå. Och i hur många verksamheter har man kunnat öka kundantalet med 40 procent på två år?

Sedan kan man ju bara tillägga att det är uppseendeväckande att vilja lägga ner en fungerande järnväg för att kortsiktigt spara pengar. Detta i en tid där miljön är så otroligt viktig, man talar om regionförstoringar, hela Halland skall leva med mera.

Nya lösningar med moderna tåg med batteridrift eller vätgas är på stark frammarsch. Men när det kommer till verkligheten så är det bara tomma ord. Kanske för att våra politiker inte har den rätta kunskapen. Det skall bli intressant att se vilka politiker som vågar stå rakryggade och säga nej till dårskapen.

Göran Nilsson

tågdebattör

ANNONS