Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
"HNJ-banan knyter samman Västkustbanan med södra stambanan i Nässjö." Bild: Marianne Holm

HNJ-banan behövs verkligen

Eftersom pendlingen är omfattande mellan Hyltebruk och Halmstad bör en ny sträcka byggas mellan Hyltebruk och Landeryd. Det skriver Christer Wilhelmsson, ordförande för Järnvägsfrämjandet.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

I augusti inträffade en storbrand som lamslog all tågtrafik förbi Hässleholm. Tågen från Stockholm mot Malmö och Köpenhamn gick endast till Alvesta. Den enda sträcka som kunde användas för omledning var Västkustbanan.

Om Halmstad-Nässjö Järnvägar, HNJ, varit elektrifierad hade det varit möjligt att omleda tågen denna sträcka. Detta visar att HNJ-banan verkligen behövs.

HNJ-banan knyter samman Västkustbanan med södra stambanan i Nässjö. Den sammanstrålar med Kust till Kustbanan mellan Göteborg och Kalmar i Värnamo. I Vaggeryd finns en gren till Jönköping som idag trafikeras av en del av tågen till/från Halmstad.

Det har tagits beslut om elektrifiering mellan Jönköping/Nässjö och Värnamo. Delar av sträckan har skarvfritt spår men hela sträckan bör rustas upp och elektrifieras.

Det finns flera logistikföretag i anslutning till järnvägen.

Torsvik stora logistikområde strax söder om Jönköping. Mellan Vaggeryd och Skillingaryd ligger en godsbangård norr om Värnamo ligger Båramo logistik. Allt detta sammantaget att det finns underlag för godstrafik.

Med rätt satsning på persontrafiken finns det också ett resandeunderlag.

Det kan se ut enligt följande: Interregiotåg mellan Halmstad och Nässjö-Linköping varannan timme. Regionaltåg mellan Halmstad och Jönköping varannan timme. Halmstad får goda förbindelser med bland annat. Jönköping och Linköping samt goda anslutningar med östra Småland.

Söderut är det redan idag goda förbindelser med västra Skåne. När tågtrafiken återupptas på Markarydsbanan utvecklas Halmstad till ett viktigt nav i tågtrafiken

Eftersom pendlingen är omfattande mellan Hyltebruk och Halmstad bör en ny sträcka byggas mellan Hyltebruk och Landeryd. Sträckan mellan Torup och Landeryd blir kvar. Då finns chansen för en hållbar resandeutveckling. Tågtrafiken spelar en stor roll för en arbetsmarknadsförstoring.

Med denna satsning kan HNJ bli en viktig järnvägslänk.

Christer Wilhelmsson

ordförande Järnvägsfrämjandet