”Banan har ett mycket bra strategiskt läge mellan Västkustbanan och Södra stambanan.”
”Banan har ett mycket bra strategiskt läge mellan Västkustbanan och Södra stambanan.” Bild: Fredrik Almryd/arkiv

HNJ-banan är viktig för framtida transporter

HNJ-banan kommer att bli mycket viktig när höghastighetsbanorna är färdigbyggda. Det skriver Christer Wilhelmsson, ordförande för Järnvägsfrämjandet

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

HNJ-banans existens har debatterats i flera år och stationer har lagts ner. En av dessa är Sannarp i Halmstad. Den utnyttjades av bland annat elever på ett par gymnasier i närområdet. Den ska nu återöppnas vid tidtabellsskiftet i december efter påstötningar från flera håll.

En annan station som lagts ner är Åled. Där bor knappt 2 000 invånare och den bör också återöppnas. Vad gäller dagens station i Oskarström bör perrongen flyttas mer centralt. Där bör byggas en vänthall som både tåg- och bussresenärer kan utnyttja. Det är viktigt med utrymme för bil- och cykelparkering.

HNJ-banan har en mycket bra standard på flera ställen. Högsta hastigheten för tågen är på vissa sträckor 100 respektive 120 km/h, och kan med små åtgärder höjas.

ANNONS

Det är tänkt att bansträckan mellan Oskarström och Åled ska rustas upp 2022 med helsvetsad räls och betongslipers från Södra stambanan. Det innebär att hela bandelen Halmstad–Torup kommer att få en mycket bra standard.

En ny bana bör byggas mellan Hyltebruk och Landeryd, en sträcka på cirka åtta kilometer. HNJ-banan bör också elektrifieras hela sträckan mellan Halmstad och Nässjö/Jönköping.

Banan har ett mycket bra strategiskt läge mellan Västkustbanan och Södra stambanan. Dessutom ansluter den till Kust till Kustbanan i Värnamo. Där finns anslutning mot Växjö och Kalmar samt mot Borås och Göteborg. Det innebär att den har förbindelser med flera högskolor och universitet.

Förutom persontåg kan banan utnyttjas av godståg, inte minst till Halmstads hamn och till Båramoterminalen i Skillingaryd. När det är störningar på Södra stambanan kan banan utnyttjas för omledning av tågen.

Vid branden i Hässleholm 2019 var det kaos i tågtrafiken eftersom den enda sträckan för omledning av tågen var via Västra stambanan och Västkustbanan. Även godstrafiken hade stora problem.

HNJ-banan kommer att bli mycket viktig när höghastighetsbanorna är färdigbyggda. Då är det tänkt att Värnamo ska få ett stopp för dessa tåg. Det innebär att det skapas möjligheter till anslutningar på HNJ-banan mot Halmstad med vidare anslutningar både söder och norrut i Halmstad.

ANNONS

Dessutom förbinder banan flera expansiva regioner som Halland, Jönköping och Östergötland. Östergötland med byte, men på sikt direkttåg. Stopp för höghastighetståg i Värnamo ger även förbindelse med stora delar av Gnosjöregionen via HNJ-banan.

I Nässjö finns möjlighet till anslutning mot Oskarshamn med färjeförbindelser till Gotland under förutsättning att tågtrafiken till Oskarshamn återupptas. Då skapas förbindelser från Västkusten till Ostkusten med mängder av anslutningar.

Nordiska investeringsbanken, Klimatklivet via Naturvårdsverket samt EU bör vara möjliga att kontakta för bidrag och lån till upprustning och elektrifiering av hela HNJ-banan.

Christer Wilhelmsson

ordförande Järnvägsfrämjandet

ANNONS