Bra kommunikationer ökar viljan att bo kvar i mindre orter på landsbygden
Bra kommunikationer ökar viljan att bo kvar i mindre orter på landsbygden

Hela Sverige ska leva

Boende i alla de orter som tågen passerar på sin väg till Värnamo betalar skatt för olika typer av samhällsservice i lika hög grad som de i centralorten Halmstad och övriga Halland.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

I de södra delarna av Halland har Tågbolag, Skånetrafiken och Region Skåne drivit på för tågstopp i bland annat Veinge och Knäred. Tåg som då kommer att trafikera linjen Malmö/Helsingborg/Halmstad/Markaryd/Hässleholm i bägge riktningar. Nu finns ett löfte om start av detta 2023. Denna satsning på förbättrade kommunikationer skapar framtidstro för både företag och boende i berörda orter.

Hur resonerar då Hallandstrafiken? Jo, tåglinjen mellan Halmstad och Värnamo ska stängas ner. Det handlar inte bara om kommunikation mellan dessa båda orter. Från Värnamo kan resande via Nässjö lätt resa vidare i hela Sverige och via Halmstad når man Skåneregionen och kontinenten. Att genomföra nedläggningen Halmstad–Värnamo får stora konsekvenser för ett kommunikationsnät som också berör närliggande län, eftersom det blir ett avbrott i trafikflödet.

ANNONS

Med bra kommunikationer ökar viljan att bo kvar i mindre orter på landsbygden. Det underlättar för företag på dessa orter vad gäller godstrafik men även för pendling till arbete eller till olika utbildningar. Att i dessa dagar stänga ned en tåglinje på grund av olönsamhet kräver lite mer än ett trångsynt lönsamhetstänk. Miljöfrågan är en av de viktigaste frågorna i dag och att då fatta beslut som innebär mer trafik på redan belastade vägsträckor kan inte sägas vara genomtänkt.

En eventuell nedläggning av tåglinjen mellan Halmstad och Värnamo kan inte endast vara en fråga för Hallandstrafiken som företag. Boende i alla de orter som tågen passerar på sin väg till Värnamo betalar skatt för olika typer av samhällsservice i lika hög grad som de i centralorten Halmstad och övriga Halland.

Vi som bor på landsbygden är väl medvetna om att vi inte kan kräva samma service som medborgarna i till exempel Halmstad, men ska vi kunna fortsätta driva våra företag, pendla till våra arbetsplatser och utbildningar och välkomna de turister som gärna söker sig ut till landsbygden i ökande utsträckning vill vi inte endast behandlas som vore vi en tung kostnad. Vi anser tvärtom att inlandet är en tillgång och som sådan bör tillgängligheten underlättas, inte försvåras.

ANNONS

Vi i Hela Sverige ska leva Halland uppmanar Region Halland och Hallandstrafiken att se optimistiskt på framtiden och se tågtrafiken som något som gynnar den framtida utvecklingen på många plan; miljömässigt inte minst, utveckling av vårt rika inland för turism, trygghet för lokala små och medelstora företag att fortsätta att satsa och möjligheten för människor att bo kvar, leva och arbeta på landsbygden.

En upprustning av denna bandel skapar en optimism hos företag och invånare i de mindre orterna. Tågtrafiken mellan Halmstad och Värnamo är inte en kostnadsfråga endast för Hallandstrafiken. Frågan berör många fler och vi vill uppmana både Region Halland och Hallandstrafiken att ytterligare överväga beslutet och väga in ovanstående synpunkter.

Rose-Marie Eriksson

Ordförande Hela Sverige ska leva Halland

ANNONS