Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

”I Halmstad så finns det mesta på plats. Strukturer, handlingsplaner och en hög målsättning om att ha Sveriges bästa företagsklimat.” Bild: Roger Larsson
”I Halmstad så finns det mesta på plats. Strukturer, handlingsplaner och en hög målsättning om att ha Sveriges bästa företagsklimat.” Bild: Roger Larsson

Halmstad har en enorm potential

Vi är övertygade om att Halmstad har potential att nå ambitionen om landets bästa företagsklimat. Här finns alla förutsättningar och ett näringsliv som vi har all anledning att vara stolta över. Det skriver Sven-Olof Gudmundsson och Kristian Ryberg.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

Nyligen presenterade vi på Svenskt Näringsliv vår årliga undersökning av företagsklimatet i Sveriges kommuner. I stora delar av Halland blir företagen allt mer nöjda med de lokala förutsättningarna. För Halmstads del är tyvärr utvecklingen den motsatta. Det sammanfattande omdömet som de lokala företagen ger sjunker för tredje året i rad.

Upplevelsen av hur det är att driva företag i en kommun, det vi kallar ”företagsklimat”, påverkas av en mängd olika faktorer. En kommun har inte möjlighet att direkt påverka alla dessa områden. Åtminstone inte på kort sikt. Men de val, prioriteringar och beslut som fattas lokalt – har stor påverkan i företagens vardag.

I Halmstad så finns det mesta på plats. Strukturer, handlingsplaner och en hög målsättning om att ha Sveriges bästa företagsklimat. Men enligt resultatet från vår årliga undersökning är det en rejäl bit kvar till att uppnå denna målsättning.

Förändring tar som bekant tid. Men behöver också skyndas på. För i grunden handlar det inte om siffror i en undersökning – utan om hur förutsättningarna för de lokala företagare som skapar jobb och skatteintäkter, kan bli bättre.

En kund bedömer sällan ett företag utifrån dess ambitioner. Det är resultatet eller kvaliteten på varan eller tjänsten i förhållande till priset som räknas. Samma sak gäller när företagen bedömer det lokala företagsklimatet.

Halmstads intentioner och höga målsättningar måste också märkas av och göra skillnad i företagens vardag. Det skapar nöjda företagare som kan berätta för andra om sin positiva upplevelse. Det är med andra ord upplevelsen av de lokala förutsättningarna för det enskilda företaget som räknas. Det är denna resa Halmstad har kvar att göra.

Svenskt Näringsliv med våra medlemmar vill inget hellre än att företagsklimatet i Halmstad ska vara i världsklass. Det skapar bästa möjliga förutsättningar för tillväxt, jobb och välfärd. I den resa Halmstad har framför sig är vi gärna med och bidrar ytterligare på de sätt vi kan i att skapa just detta.

Vi är övertygade om att Halmstad har potential att nå ambitionen om landets bästa företagsklimat. Här finns alla förutsättningar och ett näringsliv som vi har all anledning att vara stolta över. Nu återstår bara det som verkligen betyder något; att kavla upp ärmarna och göra verklighet av ambitionerna.

Sven-Olof Gudmundsson

vice ordförande Svenskt Näringsliv, Circle K Sannarp

Kristian Ryberg

regionchef Svenskt Näringsliv