Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

”Förslag har framförts för att lägga ner HNJ-banan mellan Halmstad och Nässjö därför att resandeökningen genom försöket med fler tågavgångar inte var tillräckligt stor.” Bild: Fredrik Almryd

Hallands politiker sviker inlandet

Det är järnvägen som är det moderna, som är snabbare, bekvämare och billigare än bilen. Det är den man skall satsa på för att få utveckling. Det skriver Hans Sternlycke, vice ordförande för Järnvägsfrämjandet.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

Jag förbluffad över hur politikerna i Halland struntar i kommunikationerna österut och i de invånare som inte bor vid kusten.

Bara tre investeringar får bidrag från regionen: Halmstads central, tunneln i Varberg och Västlänken, tunneln runt i Göteborg. Västlänken ökar inte kapaciteten för pendeltåg och förlänger restiden från Kungsbacka med tio minuter genom längre resväg och längre väg att gå från Västlänksstationen.

Att öppna för tåg på Markarydsbanan har man envist arbetat mot, trots att man kan få anslutning till Södra stambanan i Hässleholm från Halmstad och trots att 600 hallänningar pendlar till arbete i Markaryd. Man skyller på att först måste det och det göras, trots att det inte är nödvändigt för att kunna starta tågtrafiken. Från en station i Veinge kunde det gå buss till Laholm och vidare till Mellbystrand och Båstad.

Förslag har framförts för att lägga ner HNJ-banan mellan Halmstad och Nässjö därför att resandeökningen genom försöket med fler tågavgångar inte var tillräckligt stor, och trots att järnvägen från Jönköping och från Nässjö till Värnamo skall elektrifieras. Om man då även elektrifierar från Värnamo till Halmstad skulle det ge nya pendlingsmöjligheter och en snabb resväg till Stockholm.

Järnvägskonsulten Per Corshammar visade i en utredning för fem år sedan att genom att för 100 miljoner svetsa igen skarvspåren och lite upprustning kunde hastigheten öka och resandet mångdubblas på HNJ. Busstrafik för 44 miljoner kronor om året kunde sparas in. Restiden kan halveras med tåg.

Hyltebruk med 4 200 invånare hade tidigare persontåg via ett stickspår från HNJ-banan. Det borde återupptas nu när en pappersmaskin vid bruket stängs och 140 förlorar jobbet. Nu blir det många fler som måste pendla till Halmstad för arbete. Det blir bil eftersom bussen tar för lång tid.

Förlänger man spåret Torup–Hyltebruk 7,5 kilometer kunde man återknyta till HNJ vid Landeryd och få genomgångstrafik österut med HNJ.

Trafiken mellan Varberg och Borås kunde gått på en timme i stället för en timme och en kvart, om Hallandsregionen bidragit med 40 miljoner till den upprustning Trafikverket gör för att kunna ha ett förbigångsspår och undvika Göteborg.

Nu blir det bara en återupprustning till samma hastighet. Tidigare kunde hallänningarna resa till Stockholm via Borås och Herrljunga. Med en bättre Viskadalsbana kunde det blivit intressant igen.

Om Halmstad inte hade varit den som stoppat hade staden kunnat ha en station på en höghastighetsbana mellan Oslo och Köpenhamn som utredningen ”The Scandinavian 8 Million City” föreslog 2014. Den banan hade kunnat finansieras med biljettintäkter och utan anslag. Men den hade krävt att kommunerna låtit bygga banan och gått förbi Trafikverket.

I dag är det järnvägen som är det moderna, som är snabbare, bekvämare och billigare än bilen. Det är den man skall satsa på för att få utveckling, men det tycks inte politikerna i Halland förstå.

Hans Sternlycke

vice ordförande Järnvägsfrämjandet