”Under hösten var mer än var fjärde ny personbil en elbil.”
”Under hösten var mer än var fjärde ny personbil en elbil.” Bild: Adam Ihse/TT

Fortfarande möjligt att lösa klimatkrisen

Politikens viktigaste uppgift under 2022, är att mobilisera alla aktörer i samhället för att utveckla världens första fossilfria välfärdsland. Det skriver Svante Axelsson och Johan Rockström.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Omställningen till ett fossilfritt Sverige har under året på allvar gått från att vara planer till att märkas i praktiken. De stora investeringarna i industrin för att minska utsläppen och stärka företagens konkurrenskraft leder naturligtvis till diskussioner och konflikter om alltifrån tillstånd för elledningar och vindkraftverk till skogsbrukets hållbarhet.

För att hantera den här typen av konflikter krävs ett tydligt ledarskap och en gemensam bild av hur omställningen ska gå till, hur långt vi har kommit och vart vi är på väg.

I en undersökning som Novus utfört på uppdrag av Fossilfritt Sverige kände endast 7 procent av de tillfrågade till att utsläppen från Sverige minskat med cirka 30 procent sedan 1990, bara 21 procent visste överhuvudtaget att de minskat.

ANNONS

Utan kunskap om effekterna av de satsningar vi gjort hittills blir det svårare att motivera de steg vi behöver ta framåt. Vi behöver därför en samlad nationell berättelse och målbild för omställningen för att skapa handlingskraft, sänka risken för investerare och säkerställa att alla delar av landet får nytta av fossilfriheten.

Under året som gått har vi till exempel kunnat se stora framsteg mot målet inom tre områden:

• Vi har passerat en "tipping point", där den förnybara elen nu är så billig att den i många länder konkurrerar ut fossila energikällor. I Sverige är vindkraften den elproduktion som är billigast och växer snabbast. Detta möjliggör även billig förnybar vätgas inom både industri och transporter.

• Under hösten var mer än var fjärde ny personbil en elbil. Nu elektrifieras även lastbilarna och samtidigt har regeringen slagit fast reduktionsplikten till 2030 vilket innebär fortsatt ökad inblandning av biodrivmedel i all bensin och diesel för de fordon som redan rullar på vägarna.

• Näringslivet visar ledarskap genom att sätta upp mål inte bara för sina egna utsläpp utan för klimatpåverkan under produkters hela livscykel. Att Scania, Volkswagen och Volvo Cars sätter upp sådana mål gör det möjligt för både SSAB och H2 Green Steel att sälja fossilfritt stål, trots att det är dyrare att tillverka.

ANNONS

Sveriges strategi är att påskynda utvecklingen genom att gå före och visa hur vägen till ett fossilfritt samhälle också är vägen mot ökad välfärd och högre livskvalitet samtidigt som våra fossilfria lösningar kan bidra till andra länders utsläppsminskningar. Denna modell är i sig troligen Sveriges viktigaste exportprodukt och vår största möjlighet att påverka de globala utsläppen.

Trots att tempot i omställningen går för sakta bedömer vi att det fortfarande går att lösa klimatkrisen om vi nu tar vara på det möjlighetsfönster som inte minst den nya mogna tekniken erbjuder. Politikens viktigaste uppgift under 2022, är att mobilisera alla aktörer i samhället för att utveckla världens första fossilfria välfärdsland.

Svante Axelsson

nationell samordnare, Fossilfritt Sverige

Johan Rockström

professor Earth System Science och Chef för Potsdam Institutet för klimatforskning (PIK)

ANNONS