”Beslutet att stänga Bromma flygplats står i direkt strid med riksdagens beslut från 2016 om att regeringen bör verka för en fortsatt utveckling av Bromma flygplats.”
”Beslutet att stänga Bromma flygplats står i direkt strid med riksdagens beslut från 2016 om att regeringen bör verka för en fortsatt utveckling av Bromma flygplats.” Bild: Fredrik Sandberg/TT

Bromma flygplats är viktig för Halland

Regeringens beslut att stänga Bromma flygplats är ett hot mot möjligheten att bo, leva och driva företag i hela Sverige. Det skriver tre liberaler.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Att använda pandemin som skäl för att avveckla flygtrafiken i Sverige är helt oacceptabelt. Det är först efter att flygtrafiken kommit i gång som vi vet om resmönstret förändrats. Regeringens beslut att stänga Bromma flygplats är ett hot mot möjligheten att bo, leva och driva företag i hela Sverige. Liberalerna samlar nu en majoritet i riksdagen för att stoppa nedläggningen av Bromma flygplats.

För södra Halland är Bromma flygplats oerhört viktig. Trafiken från flygplatsen i Halmstad är av mycket stor betydelse för inte minst näringslivet.

Nyligen invigdes en ny sträckning på Tvärbanan där Bromma flygplats är en ny hållplats vilket innebär att man kan åka spårbunden trafik från Bromma in till centrum.

ANNONS

Beslutet att stänga Bromma flygplats står i direkt strid med riksdagens beslut från 2016 om att regeringen bör verka för en fortsatt utveckling av Bromma flygplats. Riksdagen menade att flygplatsen är ett viktigt nav för såväl Stockholmsregionen som övriga landet. De förutsättningarna har inte ändrats för att flyget i världen tillfälligt står på marken på grund av pandemin.

Det är inte rätt tidpunkt att nu ta ett avgörande beslut om flygets framtid i Sverige då flyget befinner sig i den kanske största krisen någonsin. Tillförlitliga prognoser om flygets framtid kan först göras efter flygets återhämtning.

Liberalerna delar därför inte regeringens bedömning att det vore klokt att med den pågående pandemin som argument fatta avgörande beslut om flygtrafiken som innebär att Bromma flygplats läggs ner. Tvärtom anser vi att en ensidig nedläggning av flygplatsen just nu vore mycket oklokt.

Det miljövänliga flyget har en framtid. Flygplan med en rejält lägre bränsleförbrukning jämfört tidigare finns redan idag och det kommande kravet på inblandning av biobränsle minskar utsläppen ytterligare. Den spännande utvecklingen av elflyg i passagerartrafik går nu också i snabb takt. Det innebär att regionala flygplatser i stadsnära lägen såsom Bromma i framtiden kan bli ett klimatsmart alternativ för inrikes resor.

ANNONS

I stället för att lägga ner Bromma flygplats skulle den i stället kunna utvecklas för att motsvara kraven på en modern klimatsmart automatiserad flygplats med dagens snabba teknikutveckling inom elflyg, digitalisering och 5G. Om statliga Swedavia inte anser sig kunna driva flygplatsen i framtiden har dessutom ett initiativ tagits för att driva flygplatsen i privat regi av det företag som idag sköter flygledningen på flera av landets flygplatser.

I stället för att stänga Bromma flygplats måste regeringen säkerställa den framtida flygtrafiken på Arlanda och Bromma. Kapaciteten på Arlanda var innan pandemin inte tillräcklig för flygtrafikens behov i Stockholmsregionen. Det för hela Sverige så viktiga inrikesflyget, inte minst för näringslivet, får inte plats på Arlanda om Bromma läggs ner.

En omedelbar nedläggning hotar återstarten för landet och flyget efter pandemin, den ekonomiska tillväxten i landet och försämrar näringslivets konkurrenskraft och möjligheten att bo och verka i hela landet.

Helena Gellerman (L)

riksdagsledamot och ledamot i trafikutskottet

Tommy Rydfeldt (L)

gruppledare Region Halland

Lovisa Aldrin (L)

kommunråd Halmstad

ANNONS