Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Halmstad behöver många typer av handel." Bild: Roger Larsson

Alla vinner på att kakan blir större

Det är dags att börja se Halmstad och vår attraktionskraft som handelsdestination som en helhet. Det skriver kommunråden Jonas Bergman (M) och Jenny Axelsson (C) i debatten om handeln i Halmstad och de kommer i höst att bjuda in representanter från alla handelsområdena till ett första handelssamtal.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

För första gången på sju år ökar handelsindex i Halmstad. Våra butiker drar kunder från andra kommuner nästan i nivå med storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Resultatet blir arbetstillfällen för Halmstadborna, ofta för ungdomar.

Halmstad behöver många typer av handel. Våra köpcentrum, cityhandeln och gårdsbutiker har en möjlighet att gemensamt locka både utländska turister och besökare från närområdet eller andra delar av landet. Vår styrka som handelsstad ligger i vår bredd av upplevelser.

Det finns en debatt om hur handelskakan i Halmstad ska fördelas. Konkurrensen mellan olika handelscentrum är hård och många butiker kämpar dagligen i konkurrensen. Näthandeln är det stora hotet mot de fysiska butikerna och den utvecklingen kommer inte att avta.

På sikt är konkurrens alltid utvecklande för näringslivet. Men det finns i den hårda konkurrensen en fara i att alltför ensidigt fokusera på hur den befintliga kakan ska delas upp – i stället för att gemensamt arbeta för att kakan ska bli större. Det går att dra nytta av varandras dragningskraft.

Det är dags att börja se Halmstad och vår attraktionskraft som handelsdestination som en helhet. Handeln behöver mer än bara butiker för att utvecklas. Den nya färjelinjen, storsatsningen på Hallands konstmuseum, våra hotell, nyskapande restauranger, det stora utbudet av aktiviteter och våra fantastiska naturvärden bidrar alla till en helhet.

Även tillfälliga evenemang har stor betydelse. Mätningar från sensommarens stadsfest visar att besökarna kom från över 100 kommuner. Att fylla Halmstad med aktiviteter har en enorm dragningskraft och är något som vi gemensamt måste möjliggöra på alla sätt. Här har kommunen en viktig roll att fylla genom flexibilitet i regelverk och utformningen av offentliga miljöer.

I början av 2020 invigs färjelinjen från Danmark och vårt lokala näringsliv får tillgång till Jylland och storstadsområdet kring Århus. Detta måste vi gemensamt dra nytta av. Samarbetet kan sträcka sig långt utanför den traditionella besöksindustrin. Den svaga svenska kronan skapar potential att stärka även servicesektorn.

Danska turister i Halmstad nöjer sig inte med att njuta av shopping, boende, god mat och naturupplevelser – många tar i dag chansen att serva bilen och fixa frisyren när de besöker oss. Tänk vilka möjligheter detta ger att skapa helt nya erbjudanden och reseanledningar när vi även har en färjelinje!

Konkurrens om kakan är nödvändigt för att utveckla näringslivet. Men ett utvecklat samarbete, inom näringslivet och mellan näringslivet och kommunen är nyckeln till att i stället göra kakan större. Det vinner alla på.Därför kommer vi i höst bjuda in representanter från alla våra handelsområden till ett första gemensamt handelssamtal.

Jonas Bergman (M)

kommunstyrelsens ordförande

Jenny Axelsson (C)

kommunstyrelsens 1:e vice ordförande