”Undervisningens kärna bör vara att förmedla kunskaper.”
”Undervisningens kärna bör vara att förmedla kunskaper.” Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Ändra läroplanen – för kunskapens skull

Ett alldeles för stort fokus på eget arbete och kunskapssökande hos eleverna har gjort läraren till en kunskapsvägledare, i stället för en kunskapsförmedlare. Det skriver Max Rittberg och Fredrika Albertsson från Moderat Skolungdom.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Under 1990-talet genomgick svenska skolan många betydelsefulla förändringar där skolväsendet fick en påtagligt progressiv prägel. Från denna tidpunkt har negativa utvecklingar synts, framförallt när det kommer till antal behöriga till gymnasieskolan.

En bidragande faktor till detta är läroplanen som i dagsläget har ett stort fokus på elevens eget ansvar i förhållande till den tidigare traditionella katederundervisningen. Läroplanen bör ses över för att återta en traditionell undervisning med större fokus på läraren som kunskapsmedlare, så att alla elever ska lyckas i skolan.

Sedan år 1998 har antalet behöriga till gymnasieskolan sjunkit från närmare 92 procent till 86 procent. Den progressiva undervisningen har resulterat i sämre kunskaper hos svenska ungdomar.

ANNONS

I undersökningen Pisa minskade resultaten i samtliga delar från år 2000 fram till i dag. Utöver detta visar TIMMS att elever inte längre uppnår avancerade nivåer inom samtliga ämnen i lika hög utsträckning, samt att andelen som uppnår elementär nivå i matematik är klart lägre.

Undervisningens kärna bör vara att förmedla kunskaper. Utifrån resultaten i Pisa och TIMMS syns hur länder såsom Japan och Sydkorea presterar mycket högt. En gemensam faktor för respektive skolsystem är ett starkt fokus på katederundervisning, samt lärarens tydliga roll i klassrummet som kunskapsmedlare, på skillnad från kunskapsvägledare som snarare är rollen i Sverige. Vi borde ta efter av framgångsrika länder då resultaten av deras undervisningsform är tydliga.

Förespråkare för den nuvarande läroplanen hävdar att elevens eget ansvar är väsentligt för att förbereda individen inför vuxenlivet. En sådan pedagogik riskerar att sätta uppfostrande före kunskap. Det säger sig självt att ambitiösa elever får en stark fördel med en sådan utgångspunkt och resulterar i ett lägre engagemang hos mindre motiverade elever.

Den negativa utvecklingen av antalet behöriga till gymnasieskolan kan beskyllas på den progressiva pedagogiken, vars utgångspunkt motverkar engagerande undervisning och sämre kunskapsutveckling som följd.

I slutändan bör alla skolelever få med sig goda kunskaper som kan appliceras i vuxenlivet, samt förbereda inför olika yrken eller vidareutbildningar. Därför bör läroplanen utformas med större fokus på traditionell katederundervisning i stället för självständigt arbete hos eleverna, för en jämlik och god utbildning.

ANNONS

Max Rittberger

vice ordförande Moderat Skolungdom Göteborg

Fredrika Albertsson

ledamot Moderat Skolungdoms rikskommitté

ANNONS