Testpanelen: Här är godaste alternativet till mjölk

Cashewnötter, ris, quinoa och kokos var bara några av ingredienserna när konsumentpanelen testade trendiga drycker. Söta nötter placerade sig både i toppen och i botten när Konsumentpanelen testade alternativ till mjölk.

ANNONS
|

Vätskan i de tio plastmuggarna framför paneldeltagarna skiftar från kritvitt till brunbeige och ljust gult. Produkterna i veckans test är helt nya för vissa av deltagarna. – Färgen och smaken stämde inte riktigt överens, tycker Annelie Enorson Larsson efter att ha smuttat på samtliga drycker. Hon får medhåll av fler i panelen. Heléne Karlsson har låtit sig överraskas av smaken på den brungrå hasselnötsdrycken som snart kommer att koras till testvinnare. – Den smakade som godis och doftade jättegott. Jag har aldrig provat den här drycken förut men skulle kunna tänka mig att gå och köpa den direkt, säger hon.

ANNONS

Växer i popularitet

Utbudet av drycker som skulle kunna kallas alternativ till mjölk har vuxit i livsmedelsbutikerna på senare år. De vegetabiliska produkterna säljs i en liter stora tetror och lockar fler än allergiker och veganer.

Smak och konsistens varierar, från krämiga kokosdrycker som kan användas i desserter till tunnare risdryck som fungerar bra till flingorna.

Samtliga drycker har längre hållbarhet än vanlig mjölk, vissa upp till ett halvår i oöppnad förpackning.

Billigast är havre- och sojadryckerna, som de stora livsmedelskedjorna säljer under såväl sitt eget som flera andra märken.

Gillar smaken

Maja Reichenberg köper vegetabiliska drycker för smakens skull. Havredryck passar bra i pannkakor, och risdryck i kaffet, tycker hon. Ann-Sofie Johansson gör gärna smoothies på kokos- och havredryck. – Jag brukar blanda i banan, vanilj och spenat, bland annat. Ibland har jag i lite hampafrön eller havregryn, säger hon. Havredryck är ett miljövänligt alternativ, eftersom råvaran kan odlas i Sverige. Allra minst resurskrävande – och billigast – blir det om du köper havregryn och gör drycken själv. Även nötdrycker går bra att göra hemma, med hjälp av en mixer och en silduk. Då slipper du dessutom bära hem stora mängder vatten från butiken. Nötter och mandel utgör bara några procent av innehållet i de testade varianterna.

ANNONS

Fallerinte alla i smaken

Smaken på dryckerna övertygade inte alla i panelen. Lars Nilsson grimaserade ordentligt flera gånger under testet. – Jag är glad att jag inte behöver dricka detta. Men ett par av sorterna smakade okej, säger han. Bäst tyckte han om kokos- och risdrycken från Coconut Dream, som placerade sig som tvåa i testet med beröm för len konsistens och söt kokossmak. Hasselnötsdrycken från Alpro föll de flesta i panelen i smaken, och tog hem segern. Testvinnarens omtyckta sötma gav en ledtråd om att drycken var en av de två varianterna i testet som innehöll tillsatt socker. Den andra, nötdrycken från Ica, hamnade i stället i bottenstriden. Liksom Coops mandeldryck fick blandningen av cashewnötter, hasselnötter och mandel en ensam fyr. Helena Engman var kritisk till de båda dryckernas doft och konsistens. "Sträv" skrev hon om mandeldrycken, och "svag lukt av tapetklister" om nötdrycken. Rickard Dahlgren råder den som är nyfiken på att prova de olika dryckerna att ha ett öppet sinne. Han brukar baka och laga mat med havrebaserade produkter. – Jämför man med mjölk smakar det annorlunda. Men om vi inte hade varit så vana vid att dricka mjölk hade vi inte tänkt på det, säger han.

ANNONS

Fakta: Får inte kallas mjölk

Sedan 2013 finns en EU-förordning som säger att mjölk är "det normala juversekret som erhålls vid en eller flera mjölkningar, utan någon tillsats och utan att något avlägsnats från detta". Undantag från regeln är etablerade namn som kokosmjölk och mandelmjölk. Trots förordningen har det funnits växtbaserade produkter i handeln med namn som för tankarna till mejeriprodukter. I juni i år föll en dom i EU-domstolen som förbjöd ett tyskt företag att marknadsföra livsmedel baserade på soja och tofu som smör och ost.

Fakta: Mjölkbråket

Det svenska företaget Oatly har rönt stora framgångar med sina havrebaserade produkter. 2015 vann Oatly kommunikationspriset Guldägget för sin marknadsföring. Men reklamen älskades inte av alla. Beskrivningar som "No soy, no milk, no badness" eller "It's like milk, but made for humans" retade upp mjölkbranschen. Lobbyorganisationen "Svensk mjölk" tog fallet till Marknadsdomstolen, som i slutet av 2015 förbjöd Oatly att använda formuleringar som antyder att mjölkprodukter är dåliga för människor. Även mjölkreklam har väckt känslor. Arlas marknadsföring av mjölk som "naturens egen sportdryck" har genererat 60 anmälningar till Konsumentverket.

Fakta: Så gjordes testet

Tio sorters dryck serverades i numrerade glas som varken avslöjade dryckens innehåll eller märke. Konsumentpanelen tittade, smakade och luktade. Halva panelen började med dryck 1-5 och resten med 6-10. Smaken vägde tyngst i den samlade bedömningen. Kommentarerna är hämtade ur panelens protokoll. Dryckerna kan finnas till andra priser på andra inköpsställen.

Testet är gjort av Göteborgs-Postens Konsumentpanel och publiceras i samarbete med Göteborgs-Posten.

Tips: Ann-Sofies smoothierecept

1 portion: ½ banan fryst i skivor 1 dl fryst mango och hallon ½ avokado 1 näve babyspenat ½ dl färskpressad apelsin 1,5 dl havremjölk (späd till önskad konsistens) 1 msk hampafrön eller havregryn 1 krm rent vaniljpulver Akaciahonung efter smak

Mixa alla ingredienser till en slät konsistens och smaksätt med honung och vanilj.

ANNONS