Trönninge samhällsförening, här företrädd av från vänster Göran Nilsson, Jörgen Svensson och Peter Johansson, har länge protesterat mot att Trönninge inte ingått i centrumzonen för Halmstad, vilket lett till dyrare bussresor än till exempel Tylösand.
Trönninge samhällsförening, här företrädd av från vänster Göran Nilsson, Jörgen Svensson och Peter Johansson, har länge protesterat mot att Trönninge inte ingått i centrumzonen för Halmstad, vilket lett till dyrare bussresor än till exempel Tylösand. Bild: Jari Välitalo

Slut på 30 års orättvisa för Trönninge

Det ska inte ta tre decennier för att rätta till en sådan här orättvisa. Skäms Hallandstrafiken!

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

En bussresa från välbärgade Tylösand till Hallarna kostar 27 kronor enkel resa med Hallandstrafiken. Från Trönninge till Hallarna kostar bussresan 40 kronor trots att avståndet är nästan en tredjedel så långt.

Detta beror på att Tylösand, och även Frösakull, ingår Halmstads centrumzon medan Trönninge ligger utanför.

Denna uppenbara orättvisa har bestått i 30 år, och har retat upp många Trönningebor. Framför allt har två eldsjälar från Trönninge samhällsförening, Göran Nilsson och Jörgen Svensson, ihärdigt protesterat för att få till en förändring.

Och på måndagen kom så framgången när Hallandstrafikens styrelse tog beslut om att införliva Trönninge i Halmstads centrumzon, vilket HP rapporterar om. Det innebär att en bussresa från orten in till centrum ingår i samma zon, och därmed blir billigare.

ANNONS

Det är bara att gratulera alla Trönningebor. Men det ska inte ta tre decennier för att rätta till en sådan här orättvisa. Skäms Hallandstrafiken!

Det borde heller inte vara svårt att räkna ut att behovet av att resa med buss från Trönninge till Hallarna är betydligt större än motsvarande resa från Tylösand.

Ska hela Halmstad leva måste det finnas någorlunda lika villkor oavsett om man bor i Tylösand eller Trönninge, i Frösakull eller Oskarström. Men i stället för att träta om 30 års orättvisa för Trönninge är det bättre att blicka framåt.

Det finns fler orättvisor för Hallandstrafiken att ta itu med, och det gäller Eldsberga och Gullbranna, som befinner sig utanför centrumzonen. Visserligen ligger de två orterna längre från Halmstads centrum än Trönninge, men det finns ändå en viss sorts rättvisa att även de boende där får ta del av centrumzonen.

Ju fler som tar en resa med Hallandstrafiken, desto bättre blir det för alla.

LÄS MER:30 års tjat lönade sig – nu får Trönningeborna billigare resor

ANNONS