Vad jag skulle vilja se är ett nytt skolämne, låt oss kalla det för klimatkunskap.
Vad jag skulle vilja se är ett nytt skolämne, låt oss kalla det för klimatkunskap. Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT

Låt klimatkunskap bli ett nytt skolämne

En lösning på klimatkrisen kan finnas i skolan, att eleverna under sin skolgång får grundläggande kunskaper om klimatkrisen.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

I veckan kom FN:s klimatpanel med en ny och omfattande rapport om tillståndet på jorden. Det var en på många sätt dyster bild som målades upp av det framtida klimatet. Värmeböljor, allvarlig torka och kraftiga skyfall kommer att bli allt vanligare, enligt rapporten, en rapport som har sin grund i en mycket omfattande forskning.

Totalt hänvisas till över 14 000 vetenskapliga källor i klimatrapporten. Trots det finns det personer som hävdar att klimatkrisen inte existerar eller inte beror på människans ökade förbränning av fossila energikällor.

När jag skriver om klimatkrisen får jag ofta kommentarer om att jag är alarmistisk. Den reaktionen är kanske inte så konstig, klimatförändringarna kommer att påverka våra liv och vår livsstil kraftigt, troligen inom en snar framtid.

ANNONS

I stället för att ta till sig av vad vetenskapen säger ligger det nära till hands för en del att förneka att det är en klimatkris.

En lösning på detta kan faktiskt finnas i skolan, att eleverna under sin skolgång får grundläggande kunskaper om klimatkrisen, vad den beror på och vilka konsekvenser den kommer att leda till. Med den gemensamma utgångspunkten blir det svårare att förneka klimatkrisen.

Det är så klart många från den vuxna generationen som tar till sig av vad vetenskapen säger om klimatförändringar, och agerar därefter. Men för en del är sanningen om tillståndet på vår planet för svår att smälta.

Bildning är inget man kan ta för givet, varje uppväxande generation måste aktivt utbildas och bildas, inte minst genom skolan. Vad jag skulle vilja se är ett nytt skolämne, låt oss kalla det för klimatkunskap. Detta ämne skulle handla om grundläggande kunskap om klimatförändringarna, dess konsekvenser och hur människan kan agera för att minska utsläppen och därmed motverka den globala uppvärmningen.

Konkret tänker jag att ”klimatkunskap” framför allt utgår från de naturorienterande ämnena men även inkluderar de samhällsorienterande.

Ser man på timplanen för grundskolan så finns det timmar som fritt kan förfogas på mellanstadiet och högstadiet inom de samhällsorienterande och naturorienterande ämnena. Ett införande av klimatkunskap som skolämne skulle med andra ord inte kräva en genomgripande förändring av grundskolans timplan. Vad som i stället behövs är en kursplan för ämnet, och så klart bra läromedel.

ANNONS

Grunden till framtidens samhälle läggs i skolan, och en viktig lösning på framtidens klimatkris tror jag finns i att eleverna tidigt får kunskap om klimatkrisen. Därför borde klimatkunskap bli ett nytt ämne på skolschemat.

Det kan tyckas som en radikal förändring av skolans undervisning, men en av de mest allvarliga framtidsfrågorna kräver en radikal lösning, som ett nytt skolämne.

ANNONS