Bussar och tåg och som avgår i tid, och en bra reseapp. Det borde vara Hallandstrafikens mål.
Bussar och tåg och som avgår i tid, och en bra reseapp. Det borde vara Hallandstrafikens mål. Bild: Jari Välitalo

Hallandstrafikens app har inte lämnat perrongen

När Hallandstrafiken för några år sedan lanserade en ny reseapp var tanken att öka kundnöjdheten hos resenärerna. Men med tanke på den ständiga kritiken mot appen kan man säga att den ambitionen inte har uppnåtts. Tvärtom.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Kritiken mot Hallandstrafikens reseapp upphör inte. Hallandsposten rapporterar i dagens tidning om att bara under förra året så reklamerade 1 100 resenärer sitt biljettköp i appen för att den började gälla direkt, något som de inte har velat. En orsak till detta är att biljetter som köps i appen är förinställda att gälla direkt och det är lätt att missa att den ruta som måste bockas av för att kunna resa senare med sin biljett.

En kvinna som har drabbats av detta vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

”Jag anser att Hallandstrafikens app är extremt missvisande. De är själva medvetna om detta, men rättar inte till det, vilket gör att man känner sig lurad som kund”, skriver kvinnan in sin anmälan, vilket HP skriver om.

ANNONS

Det är en bra fråga, varför rättar man inte till felen i appen?

När Hallandstrafiken för ungefär fem år sedan beslutade att utveckla ett nytt biljettsystem valde man att utveckla det på egen hand. Detta trots att det fanns grannlän med redan färdiga biljettsystem.

Detta vägval är i sig mycket märkligt med tanke på att det finns närliggande trafikbolag som har riktigt bra reseappar, läs Västtrafik i norr eller Skånetrafiken i söder. Att lära av andra och att inte uppfinna hjulet på nytt kan i all enkelhet vara ett par råd som Hallandstrafiken borde ta till sig.

Det har heller inte saknats kritik mot appen, varför det är ännu märkligare att den inte har utvecklats mer sedan den lanserades. Att appen är seg och långsam, och ofta stänger ner sig är återkommande kritik.

Går man till exempel in på Apples marknadsplats för appar och läser recensionerna om Hallandstrafikens app så får den i stort genomgående svidande kritik – ända sedan den lanserades fram till i dag. Appen har snittbetyget 1,5 av 5 möjliga, och det vanligaste betyget är det lägsta som man kan ge, det vill säga en etta. Det finns några recensioner som sticker ut och ger appen det högsta betyget. En av dem skriver så här i samband med att appen lanserades:

ANNONS

”Nya appen är både enkel, smidig och snabb. Enkel att använda och smidig att köpa biljett med. Bra där Hallandstrafiken. //Peter”. Enligt vad Hallandsposten tidigare har rapporterat är den recensionen skriven av Hallandstrafikens dåvarande presschef och nuvarande avdelningschef på Hallandstrafikens informationsenhet, Peter Gyllander. Ja, du läste rätt. Enda sättet att få en bra recension tycks alltså vara att företrädare från Hallandstrafiken själva höjer appen till skyarna. Att på detta sätt få reseappen att framstå som bättre än den är, är riktigt dålig stil.

En recension som nyligen skrevs påpekar att det är krångel varje gång appen används, och ger den det lägsta betyget. Till sist skriver användaren så här: ”Obegripligt att inget görs åt detta sett till de usla recensionerna.” Detta är något som Hallandstrafiken borde ta till sig.

En helt central del i att utveckla och förbättra en app är att lyssna på och ta till sig av användarnas kritik. Det är ofta så techbolag kan vara framgångsrika, det vill säga genom att ständigt finslipa och utveckla sina produkter utifrån användarnas erfarenheter.

Den ursprungliga ambitionen att stärka Hallandstrafikens kundnöjdhet med en ny reseapp får man säga har misslyckats kapitalt. Att man i dag, snart tre år efter att appen lanserades, inte helt har fått ordning på den från början utlovade trafikinformationen säger mycket om hur man har prioriterat utvecklingen av appen. Visserligen är det senaste budet att den tjänsten ska komma senare under året. Men för en luttrad resenär kan man bara tro på det när den informationen väl är på plats.

ANNONS

För ett kollektivtrafikbolag som Hallandstrafiken är det givetvis viktigt att fokusera på själva kärnverksamheten, att bussar och tåg går i tid så att resenärerna kan ta sig från en plats till en annan. Men för att resenärerna ska kunna göra det behövs det relevant information om när en buss eller tåg går, samt ett enkelt system för hur man köper biljetter.

Nästan tre år efter att Hallandstrafiken lanserade sin nya reseapp kan man bara konstatera att den inte uppfyller de krav man kan ställa på ett modernt trafikbolag. Appen är helt enkelt kvar på tågstationen och har inte lämnat perrongen. Det yttersta ansvaret för det ligger givetvis på det politiska styret i Region Halland med Moderaterna i spetsen. Det är hög tid att agera.

ANNONS