I en artikel i HP den 11/12 läste vi om Helen Johansson som fick en nakenkalender i julklapp av Frillesås bil & traktor. Vi läste också vd:ns förklaring till utskicket och vi undrar såklart hur man tänkte? Tänkte man alls? Tror man att alla män uppskattar nakna kvinnor på väggen? Inte så troligt, men det stoppar inte företaget från att försvara utskicket. Så pinsamt och oproffsigt! Man borde kanske fundera mer på de fruar, döttrar, flickvänner och mödrar som får bilden av ett företag med värderingar som hör hemma på stenåldern. De är också kunder eller presumtiva kunder.
En viktig fråga inom de gröna näringarna är hur vi ska locka unga kvinnor att arbeta i mansdominerade yrken. Många landsbygdsföretag kämpar med rekryteringsfrågan. Det blir inte lättare när det fortfarande förekommer så otidsenliga värderingar.
För ett år sedan hamnade Skogsmaskintillverkaren Ponsse i blåsväder när deras tyska återförsäljare marknadsförde maskinerna med en nakenkalender. Reaktionerna i media lät inte vänta på sig och flera samarbetspartners gick ut och krävde förändring för fortsatta affärer. Ponsse pudlade och stoppade kalendern. För Ponsses del blev det inledningen till ett omfattande arbete med företagskulturen. Företagets anställda har genomgått en utbildning i likabehandling och vd Juho Nummela säger att kalenderhistorien blev en ögonöppnare som utvecklat Ponsse till ett vuxet företag.
Vi hoppas att debatten kring även den här kalendern kan leda till något positivt och att den ska bidra till förändring av förlegade kulturer. Att skapa förståelse i stället för splittring och framförallt vill vi att kvinnor tryggt ska kunna samarbeta med lokala företag som har jämställda värderingar.
Styrelsen för föreningen Dryaderna
ordförande Ann Kjellson