Tåg och persontrafik hade kunnat rulla på Markarydsbanan i år

I april 2019 gick vi socialdemokrater gemensamt fram, i Region Halland, Halmstads kommun och Laholms kommun med en motion där vi ville ge uppdrag till våra organisationer att starta persontrafik på Markarydsbanan 2021.

ANNONS
|

Trafikverkets analys var då att det var möjligt att starta persontrafik, med varannan timmestrafik år 2021.

Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna valde att rösta emot och blockera beslutet, dessutom med dåliga motiveringar.

Nu har Trafikverket svängt och presenterat en helt ny utredning som visar att mötesspåret för trafiken behöver lyftas in i den nationella infrastrukturplanen för finansiering. Projektet kompliceras ytterligare då Trafikverket vill implementera ett helt nytt signalsystem. Det innebär att persontrafiken på Markarydsabnan troligen inte kommer kunna starta förrän tidigast 2027.

För oss socialdemokrater är kollektivtrafiken ett viktigt verktyg för att utveckla Halland. Det ger ökade möjligheter att ta sig till arbete och studier både inom och utanför länets gränser. Tågstopp i Knäred och Veinge hade gett människorna nya möjligheter och hade kunnat innebära en ökad tillväxt för det halländska näringslivet och orterna.

ANNONS

I valrörelsen var Alliansen tydliga med att de ville att persontrafik skulle införas på Markarydsbanan. Sveket mot deras vallöften och saktfärdigheten innebär att invånarna först kan räkna med persontrafik på Markarydsbanan 2027.

Det är hög tid för alliansstyret att genomföra vårt förslag så att persontrafik kan rulla på Markarydsbanan så snart som möjligt.

Per Stané Persson (S), regionråd och vice ordförande i tillväxtutskottet i Region Halland

Stefan Pålsson (S), kommunalråd i Halmstads kommun

Kjell Henriksson (S), kommunalråd i Laholms kommun

LÄS MER:Laholm borde reagera kraftigt på försenad tågförbindelse

LÄS MER:Persontrafik förbi Knäred tidigast 2027

LÄS MER:Hallands politiker sviker inlandet

ANNONS