Trafikverkets analys var då att det var möjligt att starta persontrafik, med varannan timmestrafik år 2021.
Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna valde att rösta emot och blockera beslutet, dessutom med dåliga motiveringar.
Nu har Trafikverket svängt och presenterat en helt ny utredning som visar att mötesspåret för trafiken behöver lyftas in i den nationella infrastrukturplanen för finansiering. Projektet kompliceras ytterligare då Trafikverket vill implementera ett helt nytt signalsystem. Det innebär att persontrafiken på Markarydsabnan troligen inte kommer kunna starta förrän tidigast 2027.
För oss socialdemokrater är kollektivtrafiken ett viktigt verktyg för att utveckla Halland. Det ger ökade möjligheter att ta sig till arbete och studier både inom och utanför länets gränser. Tågstopp i Knäred och Veinge hade gett människorna nya möjligheter och hade kunnat innebära en ökad tillväxt för det halländska näringslivet och orterna.
I valrörelsen var Alliansen tydliga med att de ville att persontrafik skulle införas på Markarydsbanan. Sveket mot deras vallöften och saktfärdigheten innebär att invånarna först kan räkna med persontrafik på Markarydsbanan 2027.
Det är hög tid för alliansstyret att genomföra vårt förslag så att persontrafik kan rulla på Markarydsbanan så snart som möjligt.
Per Stané Persson (S), regionråd och vice ordförande i tillväxtutskottet i Region Halland
Stefan Pålsson (S), kommunalråd i Halmstads kommun
Kjell Henriksson (S), kommunalråd i Laholms kommun
LÄS MER:Laholm borde reagera kraftigt på försenad tågförbindelse