Stoppskylten respekteras inte

När jag kör till mitt jobb så sker det ofta samtidigt med bussen och då ser jag minst två gånger i veckan bussar som inte stannar vid stoppskylt alls och flera saktar bara ner och står inte helt stilla.

ANNONS
|

Jag har varit i kontakt med Hallandstrafiken många gånger i samma ärende och utan förbättring och nu får jag inte ens återkoppling.

Vad har Nobina för krav på sina bussförare? Det verkar som ett flertal av deras förare inte har busskörkort!

När jag kör till mitt jobb så sker det ofta samtidigt med bussen och då ser jag minst två gånger i veckan trots att jag inte ser bussen varje dag bussar som inte stannar vid stoppskylt alls och flera saktar bara ner och står inte helt stilla. Samt att dom bara använder blinkers ibland och som ofta håller en telefon i handen vid körning och missar hållplatser och stannar då ofta på livsfarliga ställen.

ANNONS

Yrkesförare som kör så illa är en skam för alla andra yrkesförare som sköter sig!

Mvh en med buss- och lastbilskörkort

Svar direkt:

Informatörerna på Hallandstrafiken svarar på alla kundsynpunkter som kommer in till oss. Synpunkter, förslag, idéer, ris och ros är oerhört viktiga för oss för att vi ska kunna utveckla kollektivtrafiken, bli ännu bättre, mer attraktiva och därmed kunna få ännu flera att välja att resa tillsammans. Vi vill hela tiden veta vad resenärerna tycker om oss. De flesta frågor som kommer till oss på Informationsenheten, får snabba och konkreta svar på en konkret fråga. Varför insändarskribenten inte fått svar just här kan jag förstås inte svara på utifrån texten i insändaren.

När det gäller våra trafikföretags bussförare så har de full behörighet och komplett utbildning för att köra buss. Allt annat är ju befängt att påstå. Det är ju ett självklart krav på alla förare som kör på uppdrag av oss. Ett annat självklart krav är att förarna ska följa de lagar och regler som gäller. Bland annat trafikreglerna och lagen om att prata i handhållen telefon under körning. Vi ställer klara och tydliga krav på detta i upphandlingen som sen ligger till grund för ett mångårigt samarbetsavtal.

ANNONS

När vi får in rapporter om att en förare till exempel pratat i telefon under färd har vi tydliga interna rutiner och krav på olika åtgärder, för hur vi och trafikföretaget (förarnas arbetsgivare) ska agera vid en sån anmälan. Vår uppfattning är att de här rutinerna följs och att problemet med telefonpratande förare i dag finns, men är mycket litet.

Avslutningsvis är det vår bestämda uppfattning att de förare som kör på vårt uppdrag, i de allra allra flesta fall har ett mycket bra bemötande mot resenärerna och följer både de riktlinjer om kundbemötandet som finns och gällande lag. Vid de enstaka undantagsfall som detta inte fungerar agerar vi och framför allt trafikföretaget, enligt väl inarbetade och etablerade rutiner.

Peter Gyllander, informationschef, Hallandstrafiken AB

ANNONS