Detta är ett mantra som kontinuerligt har upprepats av skoltjänstemän de senaste 20 åren, trots att det inte finns några vetenskapliga studier som pekar på att så skulle vara fallet.
Det finns å andra sidan vetenskapliga studier som pekar på raka motsatsen, detta kan läsas bland annat i en forskningsöversikt av fil. dr. Carl-Henrik Adolfsson på Linnéuniversitet. Det Adolfsson kommer fram till är att studier pekar på mycket lite skillnad mellan skolstorlek och resultat om man tittar över alla årskurserna, men tittar man på de lägre årskurserna (låg- och mellanstadiet) så kommer man snarare fram till att mindre skolor har en fördel och skolresultaten blir bättre.
Detta är ju rätt logiskt då man på en mindre skola blir mindre utsatt för skillnader som föräldrars utbildningsnivå och/eller socioekonomiska skillnader, det blir helt enkelt mindre grupperingar. Dessutom så behöver små barn en trygg miljö för att utvecklas och lära, detta om något borde en skoltjänsteman förstå.
Det skulle vara mycket intressant att få reda på uppdraget politiken gett utbildningschefen för utredningen i Laholm. Om uppdraget var att spara pengar så kanske han uppfyllt sitt uppdrag, om det istället var hur man ska bygga en effektiv skolorganisation med hög kvalité så har han totalt misslyckats. Då bör man se över om han är rätt person att vara högsta ansvarig för skolorganisationen i Laholm.
Laholm är en decentraliserad kommun som inte har ett stort central samhälle, Laholms kommun består av flertalet små-/medelstora samhällen och som utbildningschef måste man förstå detta för att kunna verka i denna kommun.
Marcus Wärring,
Kornhult