Långt in på 1980-talet var HNJ-banan första alternativ vid resor till Stockholm från Halmstad, skriver Arne Bengtsson.
Långt in på 1980-talet var HNJ-banan första alternativ vid resor till Stockholm från Halmstad, skriver Arne Bengtsson.

Jag håller helt och hållet med – främja resandet på HNJ

Eftersom man nu vet att det under sommaren kommer att vara mycket stora störningar gällande trafiken till Göteborg måste självfallet Hallandstrafiken kompensera och underlätta resandet på annat sätt.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Repilk. Apropå insändaren ”Halmstadbor, ta tåget till Stockholm via HNJ-banan!”, 21/4.

Långt in på 1980-talet var HNJ-banan första alternativ vid resor till Stockholm från Halmstad, därnäst gällde det via Hässleholm (alltså den så kallade Markarydsbanan), till exempel den sovvagn som dagligen gick från Halmstad kl. 23.00 (och som även stannade i Veinge kl 23.23). Att resa via Göteborg var en "omväg".

Eftersom man nu vet att det under sommaren kommer att vara mycket stora störningar gällande trafiken till Göteborg (överhuvdtaget ingen SJ- trafik och Öresundståg som bara går till Mölndal) måste självfallet Hallandstrafiken kompensera och underlätta resandet på annat sätt. Då behövs också tätare avgångar till och från Nässjö på HNJ-banan och möjligtvis, men inte nödvändigt, färre stopp på några av dessa avgångar (”snabbvagn”).

ANNONS

Jag inser att detta förslag inte passar in i Hallandstrafikens dolda agenda som antagligen syftar till att persontrafiken på HNJ skall upphöra, men den är avsevärt bättre än alternativet med stopp i Mölndal och den tidspillan och besvär i övrigt som är konsekvens av det. Redan i nuläget är det stora störningar på Västkustbanan (till exempel i Varberg och mellan mellan Mölndal–Göteborg).

Jag håller alltså helt och hållet med tidigare insändarskribent! Främja resandet på HNJ!

Arne Bengtsson

ANNONS