Hur tänker ni när ni tar bort bussturer och rutter för oss som bor utanför Halmstad?, undrar skribenten.
Hur tänker ni när ni tar bort bussturer och rutter för oss som bor utanför Halmstad?, undrar skribenten. Bild: Hasse Holmberg/TT

Hallandstrafiken, hur tänkte ni nu?

Tvingas jag nu ta bilen in varje dag, så kanske jag kan skicka mina dieselräkningar och parkeringsavgifter samt lite annan omkostnad till er?

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Hur tänker ni när ni tar bort bussturer och rutter för oss som bor utanför Halmstad, i detta fall Harplinge? Inga turer över Flygstaden utan enbart över Fammarp, vilket gör att ni sätter stopp för våra pensionärer, som brukar ta bussen in till Flygstaden för att göra sina inköp. Utan då måste de först åka över Fammarp för att komma in till Halmstad, för att där byta buss som kan ta dom till Flygstaden och vice versa! Det är så ologiskt så klockorna stannar!

Sen, har man ett arbete inne i Halmstad city där man slutar klockan 18.00 varje vardag, så kan man inte sluta tidigare och ta bussen hem 17.52, för att ni valt att ta bort bussen som gick 18.31. Nästa buss som ni då tycker att vi ska ta är 19.22? Slutar man 18.00 vill man inte komma hem klockan 20.00!

ANNONS

Ni pratar hela tiden om att man ska tänka på miljön och ställa bilen. Åk kollektivt, det är det bästa alternativet och så vidare, och så vidare. Men tvingas jag nu ta bilen in varje dag, så kanske jag kan skicka mina dieselräkningar och parkeringsavgifter samt lite annan omkostnad till er? Låter det som en bra idé?

Jag har åkt buss i väldigt många år nu. Men detta är verkligen ett slag under bältet! Jag är inte ensam om att sluta 18.00 på vardagarna. Jag är inte ensam på buss 330 när jag åker hem på kvällarna. Tänker ni er att man ska be chefen om att få sluta tidigare, på grund av att ni tagit bort bussturer? Då får ni även ersätta bortfall av inkomst!

Jag är inte den enda som blir drabbad av ert kortsiktiga tänkande! Har läst att ni sabbat för väldigt många andra resenärer också. Ni har även tagit bort övergångar i Haverdalsbro mellan buss 350 och buss 330?

Så vi som bort lite mer på landsbygden ska bli isolerade på grund av ert kortsiktiga tänkande?

Jag förstår verkligen inte hur ni tänker?!

Snälla fixa till det!

Camilla

Svar direkt:

Hallandstrafikens uppdrag är att utveckla och planera kollektivtrafiken inom Region Halland i strävan att fler ska nyttja kollektivtrafiken för bland annat en hållbar miljö. I detta arbete ser vi löpande över vårt utbud och i detta fall linje 330. I detta arbete ser vi löpande över vårt utbud och i detta fall linje 330.

ANNONS

En framgångsfaktor för en attraktiv kollektivtrafik är bland annat ett tydligt utbud utefter det generella resbehovet. I detta fall har linje 330 setts över med bas i den statistik vi har och inkomna kundsynpunkter med ett tydligare utbud och ett enklare sätt att resa till och från Harplinge och in till centrala Halmstad.

Som alla förändringar vi gör så är ambitionen att det blir ett ökat resande på linjen som tilltalar de flesta. Men detta kan såklart drabba individuella resbehov som beskrivs i insändaren. Vi tror att den förändring vi gjort kommer locka nya resenärer till linjen och detta kommer utvärderas likt andra förändringar vi gör. Vi hoppas att ni fortsatt kommer vara med på resan för ett hållbart samhälle och vi tar emot er synpunkt.

Daniel Bernhardt

avdelningschef, Trafik

Hallandstrafiken AB

ANNONS