Flygtrafiken stöds men inte järnvägen

6,4 miljoner kronor fick Halmstads flygplats i krisstöd i slutet av oktober 2020. Ändå har flygtrafiken inte ökat.

ANNONS

Den kommer inte upp till 2019 års nivå förrän 2025-2026 enligt Trafikverket. Undrar om den måste komma upp till samma nivå? De flesta passagerare flyger inrikes, förmodligen till Stockholm.

De åker inte tåg därför att det fattas smidiga förbindelser norrut. Markarydsbanan som skulle gynna hela den sydöstra regionen och även anslutningen till stambanan norrut (Hässleholm–Stockholm) har inte kommit igång. Alltid är det någonting som fördröjer – en extra perrong i Halmstad, mötesspår i Knäred. Ändå har berörda regionstyrelser räknat ut att någon pågatågtrafik i två timmars takt vore möjligt - med politisk vilja. Dock den fattas i Halland.

Klimatmedvetna trodde att covid-19 med minskade utsläpp som följd skulle underlätta omställningen i Sverige och i världen. Så verkar inte vara fallet. Omställningen går trögt. Inarbetade system – även trafiksystem – stöds om inte det finns en vilja till förändring.

ANNONS

Susanne Gerstenberg

medlem i Järnvägsfrämjandet

ANNONS