Det krävs e-legitimation eller mobilt bank-id för att göra fondbyte. Har alla medborgare detta?
Jag ringer i stället och får sju gånger reda på att det är många som ringer, försök vid ett senare tillfälle. Alltså placeras jag inte i telefonkö!
Jag ser att det finns ett kontor i Halmstad och tar mig dit för att hämta en blankett för fondbyte. Efter att ha köat i 44 minuter, låg bemanning säger skylten, släpps jag in.
Varningslamporna tänds! Sköter personalen ärenden för Försäkringskassan, Skatteverket och PPM? Ja!
Jag tas emot av en trevlig man, han tar fram PPM: s hemsida precis som jag gjort och går förstås bet han också. Han ringer några samtal. Inget svar förstås!
Han får mitt namn och telefonnummer.
Slutsats: De som inte har de digitala verktygen kan inte byta fonderna som går dåligt.
Varför?
Jo, våra politiker och PPM skiter fullständigt i de svaga medborgarna!
Rolf E