"Black Week" och köphetsen kring julen ökar konsumtionsvolymen av nya varor. I många fall köper man inte för att man behöver utan på impuls för att det är rabatterat. I stället borde vi återanvända det vi redan har, skriver Marie Ekholm.
"Black Week" och köphetsen kring julen ökar konsumtionsvolymen av nya varor. I många fall köper man inte för att man behöver utan på impuls för att det är rabatterat. I stället borde vi återanvända det vi redan har, skriver Marie Ekholm. Bild: Henrik Montgomery/TT

Black Friday återlanserad som en konsumismens helgdag

"Black Week" och köphetsen kring julen ökar konsumtionsvolymen av nya varor.

ANNONS
|

Fredagen den 24/9 1868 kollapsade guldmarknaden i USA. Människor såg sina pengar försvinna i ett svart hål. Det var historiens första "Black Friday". När begreppet återlanserades blev det en konsumismens helgdag. I en tid då koldioxidutsläppen stiger som följd av hejdlös konsumtion har "Black Friday" blivit "Black Week".

Förra året handlade svenskarna för 13,5 miljarder under "Black Week". Mycket av tillverkningen sker i dag i andra länder. Svenskarna har outsourcat de ekologiska och miljömässiga problem som kopplas till produktionen. 63 procent av Sveriges utsläpp av koldioxid uppstår i andra länder enligt Naturvårdsverket.

"Black Week" och köphetsen kring julen ökar konsumtionsvolymen av nya varor. I många fall köper man inte för att man behöver utan på impuls för att det är rabatterat. I stället borde vi återanvända det vi redan har.

ANNONS

Bojkotta köphetsen! Köp bara det du behöver, helst på andrahandsmarknader! Fira julen i gemenskap och glädje tillsammans med andra människor!

Marie Ekholm, medlem i MP de Gröna och Klimataktion

ANNONS