Enkla, logiska och enhetliga regler förbättrar trafiksäkerheten och ökar respekten för våra hastighetsgränser.
Enkla, logiska och enhetliga regler förbättrar trafiksäkerheten och ökar respekten för våra hastighetsgränser. Bild: Fredrik Sandberg / TT

A-traktorn är här för att stanna

Jag förväntar mig att riksdagen ser över hastigheterna för de långsammaste fordonen.

ANNONS
|

Replik. Apropå insändaren ”Onödiga och farliga omkörningar med allt fler epa-traktorer”, 25/8.

A-traktorn är här för att stanna. För unga och dom som av andra skäl inte kunnat ta ett B-körkort, innebär det mer frihet. Det är även ett fritidsintresse och en identitet för unga som växer upp på landsbygden. I stället för att ropa på förbud, borde vi underlätta och undanröja störningar som uppstår längs våra vägar.

Jag har i en motion till riksdagen föreslagit att den högsta konstruktiva hastigheten för A-traktorer ska vara 45 km/tim i stället för dagens 30 km/tim. Personbilar samsas redan i dag på vägarna med fordon av olika storlek och hastighet. En ömsesidig hänsyn förutsätts råda och självklart ska ett långsamtgående fordon köra åt sidan vid köbildning. Det gäller även jordbruksmaskiner, husvagnsekipage och lastbilar.

ANNONS

Ett annat omdiskuterat motorfordon är mopedbilarna, eller EU-mopederna, vars högsta tillåtna hastighet är just 45 km/tim. Kraven på förarbevis för dessa är likvärdiga med A-traktorn. All logik talar för att de borde tillåtas gå lika snabbt. En översyn av EU:s körkortsdirektiv är planerat under 2022 och ett förslag på nytt regelverk är att vänta från EU-kommissionen före utgången av 2021. Jag förväntar mig att riksdagen ser över hastigheterna för de långsammaste fordonen.

Jag har med liknande argumentation föreslagit att den högsta tillåtna hastigheten för husvagnsekipage ska öka från 80 till 90 km/tim som är den hastighet som gäller för tunga lastbilar. Enkla, logiska och enhetliga regler förbättrar trafiksäkerheten och ökar respekten för våra hastighetsgränser.

Ola Johansson (C), riksdagsledamot

ANNONS