Det är ytterst märkligt eftersom det innebär att fler pensionärer kommer att ta bilen i stället för bussen vilket strider mot klimatmålen. Klimatmålen är ju något som kommunen ska sätta i första rummet.
Kommunen verkar tycka sig ha gjort en smart besparing genom att anpassa sig till andra kommuner i länet som enbart utgör ett dåligt exempel. Dessutom kan kostnadsberäkningarna för seniorkortet ifrågasättas. Vilken kostnad innebär det för Hallandstrafiken/lokaltrafiken att pensionärer åker med dagtid på halvtomma bussar i stället för att ta bilen?
Av egen erfarenhet kan jag också se hur viktigt det är att äldre börjar åka buss tidigt. När man kommer över en viss ålder är det svårt och finns ett psykologiskt motstånd mot att "lära sig åka buss" och rutinerna runt detta. I slutänden innebär detta att kostnaderna för färdtjänsten ökar. Alltså - ompröva frågan än en gång och bibehåll 70-årsgränsen!
Peter