"Samtidigt dalar likvärdigheten och det är just det vi lyfter som en konsekvens av det olikvärdiga skolsystem vi har i Sverige."
"Samtidigt dalar likvärdigheten och det är just det vi lyfter som en konsekvens av det olikvärdiga skolsystem vi har i Sverige." Bild: Jonas Ekströmer/TT

Vi vill ha ett bättre skolsystem än dagens haveri

För landets lärarstudenter är saken självklar – vi vill värna om våra framtida elever och vi vill att de ska få en jämlik och rättvis utbildning. Det skriver Rebecca Roth, ordförande för LR Stud i en slutreplik.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Till en början vill jag understryka vikten av att debattörer, innan de ger replik, kollar upp vilka de svarar till. Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening, LR Stud, är ej att förväxla med Lärarnas Riksförbund, LR. Våra medlemmar är studenter och inte färdigutbildade lärare.

Vi är en autonom studerandeförening som driver de frågor som landets lärarstudenter ålagt oss att driva, och att vara kritiska till och vilja stoppa aktiebolagsdrivna skolor med vinstintresse är en av de frågorna som vår förening tycker är viktig.

När vi pratar om aktiebolagsdrivna skolor och problematiken med dessa syftar vi på de friskolor som plockar ut mängder med vinst. Vi är väl medvetna om att det finns friskolor som är icke-vinstdrivna. Det är just vinstintresset som är problemet. Ett vinstintresse är inte förenligt med ett elevintresse.

ANNONS

För landets lärarstudenter är saken självklar – vi vill värna om våra framtida elever och vi vill att de ska få en jämlik och rättvis utbildning. Vi vet i dag att landets elever inte kommer få det eftersom vi har ett ojämlikt skolsystem i Sverige där elever till välbärgade föräldrar går på ”finare skolor” och de andra får hålla till godo med våra kommunala skolor som i mångt och mycket går på knäna.

Veronica Rörsgård och Jens Eriksson från Academedia verkar missförstå innehållet i min debattartikel. LR Studs mening är inte och kommer aldrig vara att 400 000 barn och elever och 73 000 lärare ska gå utan utbildning och jobb.

Vi ser nedläggning av aktiebolagsdrivna skolor som går med vinst som ett led i att också förstatliga skolan. Då får kommunerna de resurser de behöver för att anställa fler lärare och för att ta emot fler elever, vilket de i nuläget inte har råd med i och med kommunaliseringen.

När friskolor behöver läggas ned för att de inte är lönsamma (se Elma School) så måste kommunerna starta upp nya skolor för att kunna ta hand om alla de elever som plötsligt står utan skolor. Det är en konsekvens som inte skulle finnas utan fristående skolor på skolmarknaden.

ANNONS

Segregation är absolut ett samhällsproblem, men Academedia och andra liknande aktörer bidrar inte till att det ska ordna upp sig. Ni hänvisar till Pisa-resultaten, och ja, de var glädjande. På visst håll. Samtidigt dalar likvärdigheten och det är just det vi lyfter som en konsekvens av det olikvärdiga skolsystem vi har i Sverige. Det slår hårt mot de elever som behöver skatteresurserna ute i de kommunala skolorna och det slår hårt mot era egna elever.

Vi är säkra på att landets lärarkår, oavsett vilken huvudman de jobbar för, är kompetenta och engagerade lärare. Jag vill understryka detta eftersom Academedia anklagar oss för att inte bry oss om landets lärare och elever när hela poängen med vår debattartikel är just att vi önskar att de fick ett bättre skolsystem än dagens haveri.

Rebecca Roth

ordförande Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening, LR Stud

Slutreplik på debattartikeln Friskolor är en naturlig och viktig del av utbildningssystemet, 21/2.

ANNONS