”Regeringen fortsätter att ställa färdslag mot varandra och med begränsad framgång arbeta med gökungen höghastighetståg.”
”Regeringen fortsätter att ställa färdslag mot varandra och med begränsad framgång arbeta med gökungen höghastighetståg.” Bild: STR

Sverige har lite att fira tågets år 2021

Det bästa sättet att fira tågets år är att se till att de tåg Sverige redan har kommer i tid, skriver riksdagsledamoten Helena Antoni (M).

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

År 2021 har EU utsett till tågets år. Syftet med det ”Europeiska året för järnvägen”, som den formella titeln lyder, är att stimulera sektorn och uppmuntra fler turister, affärsresenärer och tillverkare att välja tåget. Det är en bra ambition. Tåget är ett utmärkt färdmedel. Utan tåget skulle pendlingen in och ut från de större städerna i Europa inte fungera.

I Sverige kommer sannolikt Miljöpartiet att driva på regeringen att fira detta på olika sätt. Vi kommer få höra om hur klimatsmart och viktigt tåget är. Hur detta färdsätt är överlägset alla andra färdsätt som förstör vårt klimat samt skapar trängsel, buller och olyckor. Och Miljöpartiet kommer framställa sig som regeringens gröna röst och garanterna för det partiet kallar ”historiska satsningar på spårbunden trafik”.

ANNONS

Det låter onekligen bra. Det är sant att fossilt drivna bilar, båtar och flygplan tillsammans med industrin utgör ett hot mot vårt klimat. Omkring detta råder det konsensus bland världens ledande forskare. Regeringen döljer dock viktiga fakta och argumenterar som om det inte pågår en fantastisk utveckling inom alla transportslag.

Situationen för svensk järnväg efter sex år med en S-MP-regering är dyster. Det är trängsel på järnvägen särskilt i pendlingsområdena in mot storstäderna. Människors förtroende för att tåg skall gå i tid är lågt. Alla pendlare tvingas kalkylera med förseningar och många timmar per år huttrandes på stationer.

Ännu dystrare blir det om man lägger till Trafikverkets siffror. För att upprätthålla vår nuvarande mycket otillfredsställande situation, och alltså inte öka antalet förseningar och tågstopp, saknas det 43 miljarder för perioden 2023–2033.

Regeringens svar på detta är att inleda ett jätteprojekt med höghastighetståg. Hundratals miljarder skall plöjas ner i nya stambanor utanför pendlingsområden. Allt för att pendlande näringslivsdirektörer och turister om 30 år skall kunna åka snabbare tåg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Det är här regeringen politiskt kör i diket. Flygmotståndarna i Miljöpartiet har fixerat sig vid tanken att tåget skall slå ut inrikesflyget i södra Sverige. Regeringen bygger hela sin analys på föreställningen att flyget kommer drivas av fossil flygfotogen även år 2050. De kan inte ha mer fel.

ANNONS

Prototyper för eldrivna plan flyger redan i dag i luften. Dessa beräknas kunna tas i kommersiell drift 2025/2026. Biodrivmedel gör att större flygplan redan i dag kraftigt kan reducera utsläppen. Forskning pekar i ett lite längre perspektiv mot att vätgasen helt kommer slå ut fossila bränslen på större plan, tyngre lastbilar och båtar.

Detta är fantastiskt och något som vi skall bejaka politiskt. Men regeringen fortsätter att ställa färdslag mot varandra och med begränsad framgång arbeta med gökungen höghastighetståg. Socialdemokraterna har abdikerat och helt lämnat över taktpinnen till Miljöpartiet. Priset för detta får skattebetalarna och alla frysande pendlare betala.

Det bästa sättet att fira tågets år är att se till att de tåg Sverige redan har kommer i tid och att investeringar görs på pendlingssträckor som i dag är överbelastade och lider av bristfälligt underhåll. En politik som bejakar alla färdslag och hänger med på den fantastiska utvecklingen mot fossilfria transporter vore verkligen nått att fira. Det skulle långsiktigt bygga Sverige starkt och bidra till jobb, tillväxt och en bättre miljö. Ett sånt firande förutsätter dock en ny regering.

Helena Antoni (M)

riksdagsledamot Halland, ledamot i trafikutskottet

ANNONS