Det finns en uppsjö av olika skyltar som bidrar till att skolvägarna blir säkrare.
Det finns en uppsjö av olika skyltar som bidrar till att skolvägarna blir säkrare. Bild: Bild: Kenneth Persson/privat

Låt oss gemensamt skydda skolbarnen

Boende i Steninge och längs vägen går i ständig oro för att det ska hända en olycka på den smala vägen till Getinge.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

För några veckor sedan öppnade Steninges nya skola som har barn från förskola och upp till tredje klass. Detta innebär naturligtvis ett stort och positivt lyft för Steninge-borna. Men det är inte bara frid och fröjd med den nybyggda skolan. Vägen till och från skolan är tyvärr så trafikfarlig att befolkningen i bland annat Kyrkbyn är förtvivlade och protesterade högt vid ett möte för en tid sedan.

Samtidigt som skolan byggdes skulle naturligtvis även vägen till skolan åtgärdats. Men det är inte bara vägen genom samhället som är en styggelse. Vägsträckan Steninge-Getinge har bara under de senaste fem-sex åren blivit överbelastad av både tung trafik och snabb personbilstrafik.

ANNONS

Boende i Steninge och längs vägen går i ständig oro för att det ska hända en olycka på den smala vägen till Getinge. Att deras skolbarn som åker till Getinge och de som tar sig till nya skolan i Steninge ska kunna vara trygga på vägarna måste ju vara en självklarhet.

Hur kan vägsituationen lösas? Något måste göras på kort och lång sikt. Först måste hastigheten sänkas! I dag finns det nästan ingen som håller laglig fart på vägen. Alla vi som kör på vägen måste ta sitt ansvar och hålla laglig hastighet. Och då menar vi de som kör yrkesmässig trafik som ofta skräms med att lägga sig en meter bakom personbilarna. Men även personbilarna framförs alldeles för snabbt. De som kör lagenligt blir omkörda så fort det blir en raksträcka.

Vi måste skapa ett samhällskontrakt! Ett kontrakt där alla trafikanter som sitter i tunga lastbilar och bussar, personbilsförarna och cyklister följer trafikreglerna och tar ansvar för att det inte blir någon dödsolycka längs vägen.

Första steget borde bli att sätta upp hastighetstavlor som noterar hastigheten på ett par platser längs vägen. Då kan alla se att de kör snabbare än de tror. Vägen måste också genast förses med ”fickor” där de 30-talet skolbarn i trygghet invänta skolbussen. Vägen måste också så fort som möjligt breddas för att kunna ta emot den ökade trafikmängden. En cykelbana mellan Getinge och Steninge bör genast planeras då de säkert tar många år innan den är på plats.

ANNONS

Då klasserna på Getingeskolan är blandade med elever från både Getinge, Harplinge, Haverdal och Steninge vill föräldrar att deras barn själva ska kunna förflytta sig till sina kompisar i grannbyarna, något många inte vågar i dag. Vi vill ju också uppmuntra cykling för miljöns skull för alla som arbetar i området.

En cykelväg måste sättas in i planeringen. Det sistnämnda är också en välkommen säkerhetsåtgärd för boende i Getinge som gärna skulle cykla till Steninge för till exempel ett dopp i havet. I dag vågar sig knappast någon ta den risken.

Kan vi hoppas på ett samspel mellan Staten, Halmstads kommun och ortens företagare för att lösa den här situationen? Trafikverket är ansvarig för vägen och vi kan inte förvänta oss några snabba lösningar från verket. Men skulle inte kommunen kunna göra en insats för att lösa den akuta situationen?

Att göra ett antal ”fickor” så att skolbarnen kan vänta in skolbussen i säkerhet. Kanske kan föräldrarna längs vägen hoppas att entreprenörerna i Getinge och Steninge kunde bidra med tjänster för att snabbt ställa i ordning ”fickorna”? Tänk om vi kan med enkla medel och snabba åtgärder kan bidra till skolbarnens trygghet. Och kanske rädda liv?

Låt oss lösa de akuta insatserna genast och låta byråkratins kvarnar ta hand om det mera långsiktiga!

ANNONS

Alf Andersson, Kenneth Persson, Jerry Engström och Åke Nilsson

engagerade Getingebor

ANNONS