”Flera av SJ:s biljettautomater kommer att försvinna, då blir det ännu svårare att köpa biljetter, om man inte hunnit köpa biljetten tidigare.”
”Flera av SJ:s biljettautomater kommer att försvinna, då blir det ännu svårare att köpa biljetter, om man inte hunnit köpa biljetten tidigare.” Bild: CHRISTINE OLSSON / TT

Det måste bli enklare att köpa tågbiljetter

Det bör finnas neutrala försäljningsställen som säljer biljetter till samtliga tågoperatörer och länsbolag. Det finns inte i dag, skriver Christer Wilhelmsson, ordförande för Järnvägsfrämjandet.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

I slutet på februari stängde SJ sina kvarvarande försäljningsställen på Stockholm central, Göteborg central samt Malmö central. Nu hänvisas resenärerna att köpa sina biljetter via SJ:s hemsida, per telefon vardagar mellan 08.00–16.00 samt via automater. Via telefon kostar det 100 kronor extra.

Flera av SJ:s biljettautomater kommer att försvinna, då blir det ännu svårare att köpa biljetter, om man inte hunnit köpa biljetten tidigare. Det kan handla om att man kommer med något flyg eller en färja. Pressbyrån samt Seven Eleven säljer SJ:s biljetter med ett tillägg på 100 kronor. Vissa länsbolag säljer SJ -biljetter.

Skånetrafiken säljer med ett tillägg på 30 kronor. Hallandstrafiken tar ut en avgift på sex kronor samt ett tillägg på 20 kronor extra vid utskrift av biljett. Västtrafiks butiker i Skövde och Trollhättan säljer även de SJ -biljetter och tar ut en avgift beroende på avgång och eventuella byten.

ANNONS

Varför säljer inte Västtrafiks butik i Borås, den nästa största staden i regionen, SJ-biljetter? Biljettbutiken i Karlstad respektive Kristinehamn , resebutiken i Kalmar samt kiosken i Vårgårda säljer SJ-biljetter. Stora länsbolag som Jönköpings länstrafik, länstrafiken i Örebro, Upplandstrafiken samt Östgötatrafiken säljer inte SJ - biljetter.

Eftersom det är flera bolag som kör tåg innebär det att det finns olika försäljningsställen. Detta orsakar osäkerhet, framförallt för sällanresenärer. Länsbolagen ingår i Resplus (biljett som köps för hela resan med ett länstrafikfordon och SJ).

Det bör finnas neutrala försäljningsställen som säljer biljetter till samtliga tågoperatörer och länsbolag. Dessa bör även sälja biljetter till utlandet. Att enbart hänvisa till appar är inte tillfredsställande. Många äldre människor, sällanresenärer, turister och invandrare känner sig osäkra och behöver hjälp. Om man inte lyckas köpa en biljett före tågets avgång riskerar man att drabbas av en hög straffavgift.

Utvecklingen i dag mot att använda appar liksom obemannade stationer är en mycket olycklig utveckling. Det kan skrämma bort många som kanske tänkt resa med kollektivtrafiken i stället tar bilen.

Även kundservice på de större stationerna och knutpunkterna måste förbättras, där resenären har någon att fråga när den känner sig osäker. Avskaffandet av biljettförsäljningen i våra tre största städer kan ha berott på besparingstvång på grund av pandemin. Nu är förhoppningsvis pandemin snart över. Då kan man hoppas att biljettförsäljningen återkommer till de största städerna.

ANNONS

Christer Wilhelmsson

ordförande Järnvägsfrämjandet

ANNONS