Dags att göra om GDPR – och göra rätt

Intentionerna med GDPR var goda, men konsekvenserna blev helt orimliga för individer och småföretag. Det skriver Jörgen Warborn (M) som kandiderar till EU-parlamentet.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Om ett par veckor firar GDPR sitt ettårsjubileum. Det är en lag som kom till för att trygga människors integritet på nätet och skydda privatlivet i den digitala ekonomin.

Några som däremot inte firar är svenska företagare. För dem har GDPR inneburit en fullkomlig snårskog av regler och riktlinjer att navigera bland – och ingen kan egentligen säkert säga hur lagen ska tolkas. Detta frestar på för en småföretagare. För alla de som inte har stora it-avdelningar, eller har råd med välbetalda jurister blev GDPR ett tungt ok att bära. Nu är det hög tid att förändra lagen, så att det blir lätt att göra rätt.

ANNONS

När jag åker runt i landet och träffar företagare, så är GDPR en fråga som kommer upp nästan varje gång. Aldrig som något positivt, utan som ett exempel på regelkrångel som retar och belastar de företagare jag träffar.

Många vittnar om hur de utan framgång kämpat för att försöka förstå reglerna och andra om hur de tvingats lägga tiotusentals kronor på konsulthjälp. Detta av rädsla för de skyhöga böter som kan drabba om man skulle råka ha feltolkat någon detalj i lagstiftningen.

Det ska sägas att GDPR kom till av goda avsikter. Ett allt mer digitaliserat samhälle, där snart sagt all information om dig och mig finns online, kräver regler för att informationen inte ska missbrukas. Man ska kunna känna sig trygg med att den information man lämnar vidare om sig själv används rätt.

Men är vår integritet verkligen tryggare med GDPR? Det korta svaret är nej. Vi bombarderas med cookies-varningar, mejl och påminnelser – och många svenska företag har drabbats hårt ekonomiskt. Allra hårdast våra småföretag. Och ingen kan med säkerhet säga att människors integritet har stärkts. Många it-skandaler på sistone tyder på något helt annat.

Intentionerna med GDPR var goda, men konsekvenserna blev helt orimliga för individer och småföretag. Krånglet som GDPR orsakat har inneburit många miljarder i ökade kostnader – och till vilken nytta?

ANNONS

EU behöver en smartare digital agenda och lagstiftning som tar hänsyn till skillnader mellan stora nätjättar och mitt lokala bageri. Det är förstås orimligt att ställa samma krav på den småföretagare som vill ha sin kundlista i en excel-fil som på de stora nätjättarna. GDPR behöver utvärderas och förändras, så att den på allvar riktar in sig på att trygga viktig persondata – och inte krånglar till det i onödan för våra småföretagare.

Människor ska kunna surfa på nätet utan att bombarderas av cookiesvarningar – och svenska småföretag ska besparas från regelkrångel och onödiga kostnader. Att få till en utvärdering och förändring av GDPR kommer att stå högt på min att-göra-lista om jag får väljarnas förtroende att representera Sverige i EU. Det kommer behövas en entreprenör i Bryssel för att få jobbet gjort.

Jörgen Warborn (M)

entreprenör och toppkandidat i EU-valet

ANNONS