Att välja elbil är en god insats för klimatet

Mänskligheten står inför sin största utmaning någonsin. Ska vi lyckas göra något åt klimatförändringarna innan det är för sent? Två miljöpartister svarar på Mats Lundquists debattartikel 23/6.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

debatt 17/7 Det som håller på att hända är skrämmande. Det skapar ångest, och vi vill helst inte ändra livsstil, i alla fall inte oss själva. Möjligen att de i USA och Kina borde förändra sin livsstil. Därför finns det ett stort sug efter ångestdämpande klimatrelaterade artiklar.

Som när man räknade på hur mycket koldioxid som släpps ut vid batteritillverkningen och jämförde det med produktion av dieselbilar. Men vad jämfördes egentligen? Det framkommer inte. När elbilar jämförs med fossilbilar så ska just det göras. Tydligt redovisa skillnaderna. Som av en händelse valde man bort att redovisa utsläppen från dieselbilens bränsle. En bil ska köras också, inte enbart tillverkas.

ANNONS

Elbilen ger upphov till större utsläpp under produktionsfasen, men redan efter ett års normalkörning är utsläppen lägre än för dieselbilen. Till detta kan elbilens batteri återvinnas. Det kan inte den förbrukade dieseln.

Självklart har all resursanvändning en påverkan på vår omgivning. Den kan vara mindre eller större , och den kan vara här eller någon annanstans. Det gäller även för elbilen, både vid tillverkning och vid körning. Men den är ett avsevärt bättre alternativ än en diesel- eller bensindriven bil.

Många ägnar mycket kraft åt att hitta lösningar, andra ägnar den mesta kraften åt att försöka hitta bevis för att slippa ett dåligt samvete för att kunna fortsätta leva som tidigare. Vi är olika. Antingen är man en del av lösningen eller så är man en del av problemet.

Tyska testorganisationen TÜV gjorde en jämförande livscykelanalys mellan Mercedes B-klass Electric Drive och den vanliga bensindrivna versionen av samma bil under 2015. Bilarna som jämförts är identiska – det är endast drivmedlet som skiljer dem åt.

TÜV kom fram till att om man räknar ihop utsläppen som sker under tillverkning, 16 000 körda mil och skrotning släpper den elektriska versionen ut 24 procent mindre koldioxid än bensinversionen – även om den laddats med smutsig europeisk elmix. Kör man bilen på el från förnybara källor minskas koldioxidutsläppen med 64 procent. Och tillverkar man därtill batteriet med förnybar el drar man av ännu mer på belastningen.

ANNONS

Att hitta studier som försvarar ens egna livsval går alltid att göra, men det hjälper inte till att hejda klimatförändringarna. Och det är det jobbet vi måste fokusera på tillsammans.

Svein Henriksen (MP)

Ordförande psykiatrinämnden Region Halland, ordförande Miljönämnden halmstads kommun

Elisabeth Falkhaven (MP)

gruppledare Region Halland, gruppledare Hylte kommunfullmäktige

Debatt

ANNONS